Na firmu Heavy Machinery Services (HMS), která dluží věřitelům přes tři miliardy korun a od roku 2014 je v úpadku, by měl krajský soud v Českých Budějovicích znovu vyhlásit konkurz. Reorganizace není možná, protože firma již nevlastní žádný provoz a nemá ani zaměstnance. Vyplývá to z vyjádření insolvenční správkyně v insolvenčním rejstříku. Nejvyšší soud vrátil případ lounského výrobce vagonů nedávno na začátek, zrušil verdikt nižších instancí o konkurzu.
Soudy musí znovu rozhodnout, zda nad vagonkou, která se dříve jmenovala Legios, vyhlásí konkurz, nebo povolí reorganizaci. Začátkem ledna to uvedl server deníku E.15. Nejvyšší soud vrátil případ na začátek kvůli tomu, že rozhodnutí schůze věřitelů o reorganizaci HMS z roku 2014 je neplatné. Z hlediska zákona se schůze kvůli právním zmatkům ani nekonala, bez schůze věřitelů ovšem nemohly pozdější soudy o způsobu řešení bankrotu rozhodnout.
Předpokladem k tomu povolit reorganizaci podle insolvenční správkyně Petry Hýskové je, že firma má funkční závod. Vagonka ale takový provoz už nemá, loni její areál koupila Traťová strojní společnost za 750,7 milionu Kč. Hýsková závod prodala v insolvenčním řízení.
„Zbývající majetek zahrnutý v soupisu majetkové podstaty definici obchodního závodu nesplňuje ani vzdáleně, nehledě na skutečnost, že dlužník již nemá žádné zaměstnance. (…) Je zcela zřejmé, že jediným možným způsobem řešení úpadku dlužníka je konkurz,“ uvedla Hýsková a soudu navrhla, aby firmu opět poslal do konkurzu.
Mohlo by vás zajímat
Případ řeší na krajském soudu soudce Zdeněk Strnad. V roce 2019 Krajský soud v Českých Budějovicích a následně i Vrchní soud v Praze odmítly reorganizaci vagonky s odůvodněním, že nesledovala poctivý záměr. „Soud se bude řídit závazným právním názorem Nejvyššího soudu a bude postupovat tak, jak mu uložil Nejvyšší soud,“ řekl dnes Strnad.
Vagonku vlastnil podnikatel František Savov. Savov je obviněn v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně.