Ústavní soud (ÚS) po třech letech zastavil řízení o návrhu na zrušení části školského zákona o povinné maturitě z matematiky. Právní úprava se totiž v mezičase změnila natolik, že další zkoumání zákona ztratilo smysl. Studenti si nyní mohou v závěrečné zkoušce vybírat mezi matematikou a cizím jazykem. Usnesení soudu je nově dostupné v jeho databázi.

Ústavní soudci se problematikou maturitní matematiky zabývali od roku 2017 na základě návrhu 42 poslanců a také z podnětu skupiny senátorů jako vedlejších účastníků řízení. Nelíbilo se jim zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky ani možnost vlády určovat podobu maturity v konkrétních studijních oborech.

„V tom směru je proto třeba rozumět návrhu tak, že jako vyhovující připouští i novou úpravu, která povinnou zkoušku z matematiky nahradí volbou mezi ní a jiným předmětem jako součástí maturitní zkoušky,“ stojí v usnesení Ústavního soudu. Po změně zákona tak prý soudu nezbylo nic jiného, než řízení zastavit.

Poslance zastupoval advokát Zdeněk Koudelka, který kritizoval délku řízení. „Je selháním Ústavního soudu, že není schopen během tří let rozhodnout. Tedy, jak kdy. Je pokřivením práva, když v některých věcech a někomu tatáž instituce vyhoví v řádu měsíců a jiní čekají roky,“ uvedl Koudelka ve svém článku na České justici.

Mohlo by vás zajímat

Sporná část školského zákona v době podání návrhu říkala, že vláda svým nařízením stanoví obory vzdělání, „v nichž je matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky“. Podle tehdejšího znění vládního nařízení měly výjimku jen zdravotnické, sociální a umělecké obory. Na gymnáziích a lyceích měla být povinná zkouška zavedena od jara 2021, v dalších oborech o rok později.

Letos v červnu prezident Miloš Zeman podepsal novelu zákona, díky které mohou maturanti tak jako dosud dát přednost zkoušce z cizího jazyka. Novela také znamená, že státní část maturit se omezí jen na didaktické testy. Ústní a písemné maturity z jazyků se přesunou zpět do škol. Ministr školství Robert Plaga (ANO) zrušení povinné maturity z matematiky prosadil s tím, že je nejprve třeba proměna výuky tohoto předmětu.