Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s čelí hromadné žalobě, podle které vystavuje zaměstnankyně svých provozoven na Floridě rozsáhlému sexuálnímu obtěžování.
Žaloba tvrdí, že firma podporovala atmosféru „vážného a všudypřítomného sexuálního obtěžování a nepřátelského pracovního prostředí, včetně osahávání, fyzických útoků a sexuálně zabarvených slovních komentářů“.
McDonald’s ve svém prohlášení uvedl, že se zavázal a ujistil pracovníky, že nebudou vystaveni sexuálnímu obtěžování.
Iniciátorky žaloby Jamelia Fairleyová a Ashley Reddicková požadují pro pracovnice postižené sexuálním obtěžováním kompenzace v hodnotě 500 milionů dolarů (přes 12 miliard Kč). Chtějí rovněž, aby soud podniku nařídil zavést opatření proti sexuálnímu obtěžování.
„Je na čase, aby tato firma převzala zodpovědnost za bezpečnost a duševní pohodu zaměstnanců,“ uvedla Fairleyová na dnešní tiskové konferenci. „Strategie společnosti McDonald’s na Floridě vypadá takto: popírat, ignorovat a trestat každého, kdo si stěžuje příliš hlasitě, a čas od času přesunovat obtěžovatele z jedné restaurace do jiné, kde mají přístup k dalším ženám, které mohou obtěžovat,“ tvrdí iniciátorky žaloby.
To řetězec odmítá, všechny podněty a obvinění prý okamžitě prošetřoval a přijímal opatření.
Reddicková pracovala v jedné z floridských restaurací McDonald’s od roku 2015 do roku 2018, kdy byla podle žaloby propuštěna, protože ohlásila nechtěné sexuální komentáře a doteky ze strany spolupracovníka. Fairleyová, která ve firmě McDonald’s stále pracuje, byla podle žaloby ve stejné restauraci začátkem roku 2018 obtěžována dvěma kolegy.
Případy žalob na sexuální obtěžování ve franšízách McDonald‘s nejsou žádnou novinkou. V roce 2008 zaplatila restaurace ve státě Colorado přes půl milionu dolarů (téměř 11 milionů korun) skupině mladistvých zaměstnankyň, které manažer během pracovní doby údajně kousal do ňader a osahával na zadních partiích. Podobných případů se v posledních letech stalo několik.
Řetězec čelí v USA i Kanadě několika hromadným žalobám i kvůli nabízenému jídlu. Otec tří dětí z kanadské provincie Québecnapříklad McDonald’s viní z toho, že při propagaci Happy Meal cílí na děti mladší 13 let. Upozorňuje mimo jiné na to, že hračky k tomuto menu vystavují restaurace ve výšce očí dětí. Hračky a postavičky jsou často spojené například s premiérou filmu a děti se chtějí do restaurace vracet mnohdy jen proto, aby si doplnily sbírku hraček.
V roce 2015 americké úřady doporučily McDonald’s, aby se při propagaci soustředil na jídlo a ne na hračky. Ještě předtím čelil podobně zaměřené žalobě spotřebitelů v Kalifornii.
(epa, čtk)