Jednání vlády Foto: Úřad vlády

Sdílení informací mezi úřady bude snazší, schválila vláda

Z téměř 150 zákonů by mohly zmizet podrobné výčty toho, jaké konkrétní informace si mají úřady předávat nebo mohou získávat v registrech. Úpravu, která s tím počítá, dnes schválila vláda. Vyplývá to z výsledků jednání vlády zveřejněných na webu. Návrh ministerstva vnitra by měl zajistit, aby občané nemuseli státním institucím poskytovat opakovaně stejné informace, což patří mezi cíle nedávno schváleného zákona o právu občanů na digitální služby. Návrh počítá i se systémem pro podávání elektronických petic.

Návrh vnitra uvádí, že stávající legislativa de facto neumožňuje širší sdílení údajů vedených v různých informačních systémech úřadů. V českých zákonech jsou totiž proti běžné zahraniční praxi často uzavřené výčty případů, kdy lze údaje využít. Vnitro se proto seznamy snaží vypustit. „S navrhovanou úpravou se pojí změna 144 právních předpisů, jejichž součást tvoří ustanovení s výčtem údajů, které mohou orgány veřejné moci využívat pro výkon své agendy z informačních systémů veřejné správy,“ stojí v návrhu.

Ustanovení s výčtem údajů by měla zůstat v zákonech jen pro případy, kdy by údaje obsažené v registrech mohly vypovídat o rasovém či etnickém původu, politických názorech, náboženském vyznání či členství v odborech. Mezi výjimky má patřit i zpracování genetických a biometrických údajů, informací o zdravotním stavu či sexuálním životě a sexuální orientaci. Kvůli tomu, že se úřady navzájem nedostatečně informují o změnách informací zanesených v systémech, navrhuje vnitro zřídit centrální službu pro vyrozumívání o změnách údajů.

Předpis se zabývá i dalšími záležitostmi, například datovými schránkami, centrálním registrem zbraní či možností vytváření petic v elektronické podobě. Jejich podávání by měl umožňovat modul IT systému fungujícího podle zákona o správě voleb s názvem ePetice. Elektronická petice bude muset obsahovat stejné náležitosti jako listinná. „Petenti se do systému ePetice přihlásí pomocí portálu veřejné správy a prostředku se zaručenou identitou,“ uvádí vnitro. Identifikaci petentů by měl zaručit například občanský průkaz se strojově čitelnými údaji, systém pohlídá i to, aby petice neobsahovala duplicitní podpisy.

Návrh kvituje expert TOP 09 na digitalizaci Michal Pilař, byť kritizuje, že ho vláda posílá do Sněmovny zhruba o dva týdny později, než požadovala v usnesení komora. „TOP 09 vítá snahu omezit informační povinnost občanů vůči státu. V našem programu i v praxi na námi řízených radnicích a úřadech již řadu let pracujeme se zmíněným heslem ‚Obíhat mají data, nikoliv osoby‘,“ uvedl.

Návrh navazuje na zákon o právu občanů na digitální služby, který bude zčásti účinný od začátku února. Lidé podle něj získají právo řešit se státem úřední věci výhradně elektronicky. Listinná forma zůstane zachována, hlavně kvůli seniorům. Po občanech by měly státní úřady požadovat nezbytné údaje pouze jednou.

(čtk)