Téma tzv. dvojí kvality zboží se stalo skutečně horkým. Evropský parlament v polovině dubna schválil směrnici, která se problematikou odlišného složení zboží ve stejných obalech zabývá, ministr zemědělství Toman poté avizoval předložení nové legislativy a nyní se o dvojí kvalitu zajímá i premiér Babiš. Za tímto účelem se schází se Svazem obchodu a cestovního ruchu zastupujícího obchodní řetězce. Podle jeho prezidenta Tomáše Prouzy si dnes český zákazník nemůže sám svobodně vybrat, jaké zboží chce zakoupit, i když zákaz diskriminace a vytváření obchodních překážek patří mezi klíčové zásady jednotného vnitřního trhu EU. A chce Babišovi navrhnout vznik celoevropské databáze potravin, kde by výrobci museli zveřejnit složení všech variant svých výrobků.
Jednání se zástupci obchodních řetězů avizoval premiér Babiš již minulý týden na tiskové konferenci při zahájení kampaně hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu. Tam hovořil o svém odhodlání řešit stav, kdy Česká republika je „popelnicí Evropy“, na domácí i evropské úrovni.
Podle informací Ekonomické deníku chce prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza premiéra Babiše ujistit o tom, že samy obchodní řetězce mají zájem na tom, aby byla pravidla týkající se dvojí kvality co nejpřísnější. Podle Prouzy již nyní řada obchodníků na úrovni svých vlastních značek učinila taková opatření, aby ke dvojí kvalitě nedocházelo, a Svaz nyní nabízí vládě plnou spolupráci při přípravě legislativy, která by problematiku rozdílné kvality potravin a spotřebního zboží pomohla vyřešit.
Děje se tak v situaci, kdy minulý týden – v reakci na směrnici schválenou Evropským parlamentem, která oproti očekáváním dvojí kvalitu zboží nezařadila na seznam nekalých obchodních praktik – oznámilo ministerstvo zemědělství, že chce v chystané novele zákona o potravinách zakázat dvojí kvalitu pod pokutou až 50 milionu korun. Podle ministra zemědělství Tomana by mělo být v zákoně výslovně uvedeno, že je zakázané uvádět na český trh potravinu označenou totožně (tj. ve stejném obalu, označení, barvě, grafice či se stejným marketingem) s potravinou uváděnou na trh v jiném členském státě EU, pokud má jiné složení nebo vlastnosti.
Prouza chce v této souvislosti upozornit premiéra na skutečnost, že značení samotné problém s dvojí kvalitou neřeší. Zákazník bude stále dostávat méně kvalitní zboží, i když správně označené. Navíc je třeba zaměřit se na zboží obecně, nikoli jen na potraviny. Jak již dříve upozornil v rozhovoru pro Ekonomický deník, skutečný problém představuje totiž fakt, že český zákazník si nemůže svobodně vybrat, jaké potraviny či jiné zboží chce nakoupit.
Nyní chce Prouza Babišovi navrhnout, aby připravovaná legislativa zajistila, že zahraniční výrobce nebude moci bránit obchodníkům nakupovat pro české spotřebitele stejně kvalitní zboží, které je nabízeno na západních trzích a není pro ně běžnými distribučními kanály dostupné. „Tato nekalá praktika je velice rozšířená a je podstatnou částí problému dvojí kvality na českém trhu,“ řekl Ekonomickému deníku Prouza. „Obchodník musí mít šanci nakoupit všechny varianty daného zboží, o preferencích při samotném nákupu musí rozhodovat výhradně spotřebitel.“
Česká republika by navíc i přes schválenou směrnici měla zůstat v tomto tématu na evropské úrovni nadále aktivní. „Od července budou Češi předsedat jednáním států visegrádské čtyřky, ale toto téma v programu českého předsednictví chybí,“ upozornil Prouza. Podle něj by Češi měli přijít s iniciativou celoevropské databáze potravin, kde by výrobci museli zveřejnit složení všech variant svých výrobků, aby každý viděl, jestli se někde nabízí varianta kvalitnější než ta určená pro český trh. A podle dobrých zdrojů Ekonomického deníku by premiér měl být jeho návrhům nakloněn.
Zákaz diskriminace a vytváření obchodních překážek patří podle Prouzy mezi klíčové zásady jednotného vnitřního trhu EU a je třeba na nich důsledně trvat. V této souvislosti stojí za zmínku případ největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev, kterého již od června 2017 vyšetřuje Evropská komise kvůli podezření ze zneužívání dominantního postavení na belgickém trhu piva. Firma podle tehdejších zjištění Komise bránila belgickým obchodníkům nakupovat své dvě nejpopulárnější značky Jupiler a Leffe ve Francii a Nizozemsku, kde byla jejich cena nižší kvůli tamní vysoké konkurenci. Stejně tak údajně omezovala prodej některých svých značek nizozemským obchodníkům, u nichž existovala možnost, že by její výrobky mohli dodávat na belgický trh. „Takové praktiky by znamenaly porušení pravidel EU pro hospodářskou soutěž, protože upírají spotřebitelům výhody jednotného trhu EU – výběr a nižší cenu,“ prohlásila komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová v listopadu 2017, kdy Komise oficiálně zaslala pivovaru své výhrady. Případ však zatím není stále uzavřen. „Z toho, co slyším z Evropské komise, by snad rozhodnutí mělo padnout brzy,“ řekl Prouza v této souvislosti Ekonomickému deníku. „Chci věřit, že Komise konečně rozhodne co nejdříve a nebude to zbytečně odkládat, porušení pravidel jednotného trhu je zde poznat na první pohled.“
Helena Sedláčková