Podpořit konsensuální formy řešení záležitostí nezletilého dítěte, které zahrnují kromě výživy především otázky péče a styku chce Ministerstvo spravedlnosti docílit čerstvě předloženou novelou občanského zákoníku. Resort předpokládá, že je velké množství rodičů by mohlo dosáhnout dobrovolné dohody i bez nutnosti soudu, a to rychleji a za podmínek méně zatěžujících jejich soukromí. Při neplacení výživného by pak kromě řidičského průkazu mohl rodič přijít o zbrojní nebo lodní průkaz.

K prevenci rodičovského konfliktu, podpoře smírného řešení záležitostí dítěte, posílení dobrovolného plnění rodičovských povinností a prohloubení jejich rychlé a efektivní vymahatelnosti navrhuje resort zejména tato opatření:

  1. Zavedení možnosti dohody o výživném a poměrech dítěte zejm. pro dobu po rozvodu uzavírané ve formě notářského zápisu s doložkou vykonatelnosti,
  2. Zavedení standardního využívání edukace rodičů podporující řešení poměrů jejich dítěte po rozpadu vztahu, typicky rozvodem či rozchodem,
  3. Nastavení soudních poplatků podporující smírné a rychlé způsoby řešení záležitostí dítěte,
  4. Zavedení skládání jistoty k zajištění náhrady újmy jako prevence opakovaných šikanózních návrhů na nařízení předběžného opatření zejména ve věcech péče soudu o nezletilé,
  5. Umožnění skládání části výživného do soudní úschovy za účelem prevence zadlužování rodiče, který bez své viny přišel o část příjmů a usiluje o snížení výživného,
  6. Zavedení možnosti postoupení pohledávky na výživné jako rychlé cesty k prostředkům na výživu v plné výši zejména v případě rodičů, kteří jsou sice dostatečně solventní, avšak odmítají výživné platit ze subjektivních důvodů,
  7. Zavedení postihu některých veřejnoprávních oprávnění při vymáhání výživného v exekuci.

Z analýzy ministerstva vyplynulo, že řízení týkající se situace dítěte, jež je nezbytně třeba k tomu, aby mohlo dojít k rozvodu, trvá minimálně 3 měsíce a déle. Ve více než třech čtvrtinách se rodiče na opatrovnictví dětí dohodnou sami dohodou a nepotřebují k tomu soud. Zvyšuje se i počet případů, kdy je podáván společný návrh na rozvod manželství bez zjišťování příčin rozvratu. „Jedná se tedy o poměrně hojně využívanou možnost, která má v čase vzrůstající tendenci. S ohledem na zkušenosti některých soudů s uplatňováním tzv. Cochemské praxe (viz níže) se však zdá, že je potenciál k uzavírání dohod a podávání společných návrhů zatím nedostatečně využit,“ uvádí resort v důvodové zprávě, kterou má Česká justice k dispozici.

Na základě dostupných dat lze říci, že rozhodování soudů o poměrech dítěte po dobu pro rozvodu manželství včetně pozdějších změn těchto rozhodnutí tvoří co do svého objemu relativně významnou agendu, která napadá na opatrovnické soudy. „Ačkoli účastníci řízení dosahují v konečném důsledku poměrně často dohod a tato tendence se časem zvyšuje, jsou přesto nuceni stávajícím nastavením systému povinně předstupovat před soud, který jediný může jejich věc závazně vyřešit. To vede k prodloužení řešení jejich záležitosti a často i nedůvodnému zásahu státu do jejich rodinných záležitostí,“ uvádí ministerstvo, které předpokládá, že velké množství rodičů by mohlo dosáhnout dobrovolné dohody i bez nutnosti soudní ingerence, a to rychleji a za podmínek méně zatěžujících jejich soukromí.

Těmto atributům by měla sloužit zákonem preferovaná možnost závazně upravit záležitosti dítěte ve formě notářského zápisu se svolením k vykonatelnosti. S postojem resortu nesouhlasí Unie rodinných advokátů.
„Zapojit notáře do systému vyžadujícího vyškolené odborníky na rodinu je zcela nový prvek. Notáři nemají nezbytné vzdělání, neznají rodinné právo ani opatrovnickou problematiku. Byť bylo v minulosti rodinné právo opomíjeno, v posledních deseti letech se pohled na ně mění a odborná sféra si uvědomuje nezbytnost specializace a proškolených odborníků plus zvládnutí dalších kompetencí (participační právo dítěte, emocionální problematika, psychologie, znalecké posudky apod.). Není vůbec myslitelné, že by si notáři v krátké době osvojili schopnosti k vedení takto složité agendy. V posledních letech naopak zaznívá celou republikou požadavek rodinné specializace. Tento návrh jde zcela proti výše uvedeným trendům. Průměrná délka opatrovnického řízení dnes činí 4-5 měsíců. Není proto důvodu dnešní praxi měnit, ani praxe podobný požadavek v posledních letech nevysílala,“ uvádí Unie ve svém stanovisku.

Mohlo by vás zajímat

[mn_protected]

„Tato možnost by se měla uplatnit všude tam, kde se jinak v současnosti vyžaduje rozhodnutí nebo schválení dohody soudem. Oproti v současnosti uplatňovanému schvalování dohody soudem je vhodnost zmíněné alternativy spatřována v několika ohledech. Předně notář nevystupuje vůči subjektům rodinněprávních vztahů v nadřazeném postavení, jakékoli rozhodnutí přijaté v souvislosti s uzavřením dohody o poměrech dítěte ve formě notářského je tedy výhradně rozhodnutím rodičů. Zároveň může být notář svými právními znalostmi v širším rozsahu než soud účastem samotné formulaci obsahu dohody. Měl by při tom garantovat, že je obsah dohody v souladu s právními předpisy. Notář je taktéž nadán atributem nestrannosti a nezávislosti, měl by proto dohlédnout především na to, že dohoda není zjevně v rozporu se zájmem dítěte. Další výhodou je na rozdíl od soudního řízení relativní bezformálnost procesu sepisu dohody, absence veřejného soudního jednání a z pohledu ochrany soukromí také nižší míra, v níž je třeba skutečnosti související s obsahem dohody dokládat a zjišťovat,“ uvádí resort.

Resort se v důvodové zprávě věnuje i dopadu zadržování řidičských průkazů kvůli neplacení výživného. Z vyjádření mluvčí Exekutorské komory České republiky lze vyvodit, že do října 2014 bylo pozastaveno více než 3 500 řidičských oprávnění. Toto opatření se podle sdělení komory ukázalo jako velmi účinné.

Podle údajů komory pozastavení řidičských oprávnění dosáhlo svého vrcholu v r. 2015, kdy bylo exekucí na výživné 2 164, z toho bylo pozastavení řidičského oprávnění 1 960, tedy 90 %. Z údajů Exekutorské komory ČR lze dále dovodit, že v r. 2016 soudní exekutoři vymáhali výživné od 3 314 dlužníků (pozastaveno 1 400 řidičských oprávnění), v r. 2017 od 3 156 dlužníků. Podle statistiky Exekutorské komory ČR má každý druhý povinný v exekuci vedené k vymožení výživného pozastavené řidičské oprávnění.

Proto ministerstvo navrhuje, aby výživné na nezletilé dítě nebo zletilé dítě do 26 let věku, které se soustavně připravuje studiem na své budoucí povolání, bylo možno kromě postižení řidičského oprávnění vymáhat i postižením jiného veřejnoprávního oprávnění, a to

– oprávnění držitele zbrojního průkazu,

– oprávnění držitele zbrojní licence,

– oprávnění k výkonu činností spojených s provozem sportovních létajících zařízení,

– oprávnění pilotního žáka řídit sportovní létající zařízení,

– oprávnění k výkonu činnosti vůdce plavidla, nebo

– oprávnění k výkonu činnosti člena posádky plavidla.

Novinku resort předkládá společně s novelou Ministerstva práce a sociálních věcí, která má upravit placení tzv. zálohovaného výživného.

Návrh i důvodovou zprávu najdete zde:

Občanský-zákoník_změna-I

Občanský-zákoník_změna-II

Občanský-zákoník_změna-III

[/mn_protected]

(epa)