Sněmovna schválila poslanecký návrh, který má usnadnit a urychlit přípravu výstavby dopravní, energetické i komunikační infrastruktury. Schválená novela obsahuje seznam staveb, u nichž má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí takzvaného mezitímního rozhodnutí.

Poslanci schválili návrh skupiny jejich kolegů, který by měl zajistit rychlejší výstavbu dopravní infrastruktury. Vyslyšeli však právní názory, které varovaly před původně zamýšleným institutem předběžné držby. Právníci se obávali, že by mohl skončit u Ústavního soudu. Proto Sněmovna odhlasovala mezitímní rozhodnutí, které umožní pokračování stavby nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady. O původním záměru poslanců jsme obsáhle psali v únorovém textu Dálnice bez průtahů? Už příští rok, věří poslanci

Sněmovna nepřistoupila na návrh Mikuláše Ferjenčíka (Piráti) a nevyřadila ze seznamu staveb plavební stupeň Přelouč ani plavební stupeň Děčín, jak navrhovali Dana Balcarová (Piráti) a Jan Čižinský (KDU-ČSL). Balcarová vyjadřovala obavy, že plavební stupeň Děčín poničí tamní životní prostředí v okolí řeky, naopak Jaroslav Foldyna (ČSSD) poukazoval například na to, kolik kamionů nahradí lodní doprava.

Hlasování předcházelo projednávání ve výborech, připomínky jednotlivých poslanců jsme shrnuli v textu Vyvlastnění má být snazší i u pozemků pro letiště nebo metro – máme seznam staveb, kterých se má zákon 416 týkat.

Nakonec pro předlohu pod níž jsou jako navrhovatelé podepsaní poslanci ze všech sněmovních stran, hlasovalo pro ni 156 ze 160 přítomných poslanců, proti nebyl nikdo z nich. Nyní předlohu dostane k posouzení Senát. Zástupce předkladatelů Martin Kolovratník (ANO) řekl, že zákon by mohl nabýt účinnosti v září. Výstavbu by mohl podle něj zrychlit o tři až pět let.