Po jednadvaceti letech od povodní v roce 1997 se Česká advokátní komora (ČAK) znovu pokouší zrušit povodňovou advokátní solidární daň. Činí tak prostřednictvím připomínek k návrhu nové vyhlášky o odměnách advokátů za poskytování právních služeb, která má vstoupit v platnost 1. července 2018. Ministerstvo spravedlnosti se připomínkou odmítlo zabývat, protože připomínkovat lze jen to, co ministerstvo mění.

Otázku povodňové daně uvalené na advokáty po povodních v roce 1997 otevřel před rokem prezident Unie obhájců ČR Tomáš Sokol. Daň spočívá v ponížení tarifu za služby advokáta ustanoveného soudem o 20%, před rokem 1997 to činilo 10%. Sokol loni v dubnu vyzval ministra spravedlnosti Roberta Pelikána ke zrušení tohoto opatření, které bylo zavedeno jako dočasné s tím, že dočasnost by mohla být po dvaceti letech ukončena.

Už loni při tom Sokol argumentoval tím, co sám stát soustavně zdůrazňuje, totiž že Češi se mají ekonomicky nejlépe v historii: „V současné době je všeobecně hospodářská situace vnímána jako konjunktura, hovoří se o obecném nárůstu příjmů, zvyšování mezd, atd. Proto i s vědomím, že pojem ,dočasně´má na historickém území ČR časově poněkud rozvolněný obsah, má Unie obhájců ČR zato, že je namístě splnit tehdejší slib a že jsou pro to splněny i všechny podmínky. Z toho důvodu Vás zdvořile žádáme, abyste upravil vyhlášku, pokud jde o odměňování obhájců za úkony při obhajobě do podoby před snížením odměn,“ napsal loni Sokol Pelikánovi.

Nejprve bylo před volbami, pak je po volbách

Dočasnost  ale v českých poměrech nejenže trvá 23 let, po které  okupovala ČSSR spřátelená vojska táboru míru a socializmu, ale mění se v trvalost. O to se podle loňské odpovědi ministra Pelikána Tomáši Sokolovi zasloužila Nečasova vláda a ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (dříve ODS, nyní TOP09) vydáním vyhlášky, která učinila od roku 2013 dočasné solidární povodňové snížení tarifu snížením trvalým. Pelikán vůči obhájcům rovněž argumentoval tím, že si vzpomněli pozdě a změnu nelze učinit půl roku před volbami.

Mohlo by vás zajímat

Půl roku po volbách se prosadit změnu pokusila Česká advokátní komora.
V rámci připomínkového řízení k nové vyhlášce o odměnách advokátů navrhla trvale dočasně snížený tarif vrátit na úroveň před rokem 1997 a účinnost opatření odsunout k 1. lednu 2019.

[mn_protected]

„Současně s navrženou změnou navrhujeme v ustanovení § 12a odst. 1 nahradit číslo „20“ číslem „10“. Účinnost tohoto bodu pak navrhujeme stanovit k 1. 1. 2019.“

Novelizovaný § 12 a nyní vypadá podle návrhu ministerstva spravedlnosti takto:

1.Sazby mimosmluvní odměny podle § 7 za úkony právních služeb ustanoveného zástupce v občanském soudním řízení, ustanoveného opatrovníka v občanském soudním řízení, ustanoveného obhájce v trestním řízení, ustanoveného zmocněnce v trestním řízení nebo, opatrovníka dítěte podle jiného právního předpisu upravujícího soudnictví ve věcech mládeže, určeného advokáta pro řízení před orgánem veřejné správy nebo řízení před Ústavním soudem se snižují o 20 %.

Vrácení tarifu není smrtelnou ranou státu

Česká advokátní komora v odůvodnění připomínky znovu shrnuje vývoj dočasného opatření proti advokátům, které se stalo trvalým: „Snížení mimosmluvní odměny advokáta, který byl k poskytnutí právních služeb ustanoven soudem v případech vypočtených v ust. § 12a, bylo do advokátního tarifu zavedenou jako ,advokátní solidární daň´ v rámci úsporných opatření po povodních v roce 1997 (viz vyhláška č. 235/1997 Sb., kterou se doplňuje vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif)). Namísto přechodného charakteru tohoto ustanovení, které bylo odůvodněno zvýšenými výdaji státního rozpočtu v souvislosti s katastrofálními následky povodní, se z daného ustanovení stalo trvalé snížení odměny advokátů ex offo, a to ve výši 20%, navzdory tomu, že pozdější novela advokátního tarifu počítala se zrušením tohoto snížení ke dni 31. 12. 2012 (viz vyhláška 399/2010 Sb.),“ popisuje události ČAK.

Poté rovněž upozorňuje na dvacet uplynulých let překonávání následků povodní: „Vzhledem k tomu, že v průběhu uplynulých 20 let byly finanční následky povodní z roku 1997 již překonány, navrhujeme, aby byla tato ,advokátní povodňová daň´ zrušena, a to s postupným snížením nejprve na 10% (což odpovídá původní výši snížení). S ohledem na změnu právní úpravy zejména nutné obhajoby a dalších změn trestního řádu, které vedly k postupnému snižování výdajů na obhájce ex offo, nebude tato změna pro státní rozpočet představovat žádnou smrtelnou ránu,“ uvádí Česká advokátní komory.

Co spravedlnost nenavrhuje, nelze připomínkovat

Neakceptováno, reaguje na připomínku ministerstvo spravedlnosti. Proč? Tentokrát proto, že  podle ministerstva spravedlnosti lze v rámci připomínkového řízení podávat připomínky jen k tomu, co ministerstvo spravedlnosti navrhuje, nikoli k tomu co nenavrhuje:  „Připomínka jde nad rámec návrhu,“ odpovídá spravedlnosti advokátům.

Poté svoji reakci dovysvětluje: „Konkrétní stanovení a podrobné odůvodnění výše odměň advokátů určených Českou advokátní komorou k poskytnutí právní pomoci na náklady státu je součástí věcného záměru zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozšířením státem zajištěné právní pomoci a vychází rovněž ze zákona, který byl zpracován na základě tohoto věcného záměru (zákon č. 258/2017 Sb.).Prostřednictvím předkládané vyhlášky dochází pouze k faktickému promítnutí již předem stanovených a důsledně odůvodněných výší odměn advokátů určených Českou advokátní komorou na náklady státu.“

[/mn_protected]

Irena Válová