Téma zdravotnických prostředků je poněkud nesrozumitelné nejen laické, ale i širší odborné veřejnosti. Česko se přitom musí vypořádat se změnami v evropské legislativě, která upravuje vstup těchto specifických výrobků na trh. Ještě akutněji pak musí vyřešit následky rozhodnutí ústavního soudu, jenž zrušil části zákona o veřejném zdravotním pojištění a dal vládě a parlamentu čas do konce letošního roku, aby nějak lépe upravily regulaci úhrad zdravotnických prostředků. Tato část celé problematiky ovšem zůstala z minulého volebního období „zaparkovaná“ na ministerstvu zdravotnictví (MZ) a bylo nezbytné jí rychle dát do pohybu. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) si proto na pomoc povolal jako svého poradce Jakuba Krále, který měl před několika lety na starosti zdravotnické prostředky na ministerstvu i ve Státním ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Král nyní koordinuje dvě pracovní skupiny, v nichž se stakeholdeři (pojišťovny, výrobci, pacienti…) spolu s ministerstvem snaží najít nejrychlejší a zároveň široce akceptovatelné nastavení, jak vstupu zdravotnických prostředků na trh, tak jejich úhrady. Přinášíme obsáhlý rozhovor s Jakubem Králem, který čtenáři nabízí podrobnější vhled do tématu a přibližuje kroky, které musí být učiněny v nejbližších měsících.
Jak si stojí Česká republika v oblasti regulace vstupu zdravotnických prostředků na trh, jak plníme požadavky evropských předpisů?
Obecná otázka vstupu na trh je u zdravotnických prostředků specifická tím, že na rozdíl od jejich úhrad, je celoevropská. V současnosti je regulována prostřednictvím směrnic, které přeci jenom ponechávají určitou volnost členským státům pro nějaké dílčí speciality. Za dva roky ale přijde nová úprava, kde už ten prostor bude téměř nulový. Přímo aplikovatelná nařízení ponechají členským státům jenom velmi úzký segment věcí, které si mohou ošetřit jinak. Momentálně patříme do středního proudu, nemáme v ČR problém s nějakou obecnou dostupností zdravotnických prostředků, ani se k nám nedostávají zásadně nebezpečné výrobky. Pokud se objevují v zahraničí nějaké kauzy, nesouvisí s českým trhem, nebo českou regulací vstupu na trh. V novém pojetí ale budou členské státy do té míry svázány celoevropskou regulací, že už nebudeme moci hovořit o specificích jednotlivých trhů. Všechny země se budou řídit stejnými 175 stránkami evropského nařízení.