Představitelé automobilového průmyslu kritizují bruselské úředníky. Evropská komise prý dostatečně nenaslouchá odborným argumentům, když vytyčuje pravidla pro dopravu. Komisaři však naopak namítají, že novými regulacemi chrání nejenom obyvatele, ale taky konkurenceschopnost místních podniků.
V Brně včera proběhla konference, věnovaná budoucnosti automobilového průmyslu (podrobnosti najdete ZDE). Zástupce společnosti Hyundai, Petr Vaněk, tam například uvedl, že jeho korejský zaměstnavatel investuje do svého vývojového centra srovnatelné prostředky, jako česká vláda dohromady do vědy a výzkumu. Na adresu politiků obecně zaznívala pochvala jenom výjimečně, a pouze zdrženlivě.
Zástupce společnosti Škoda Auto, Michal Kadera, věří, že bylo důkladně sepsáno a příští vládou nebude zrušeno Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Zároveň však připustil: “Těžkou hlavu nám dělá Brusel.”
Konkrétnější byl Pavel Juříček, zástupce Brano Group, například když označil aféru DieselGate za “svým způsobem uměle vytvořenou”. Údajně existují možnosti, jak spalovat konvenční paliva účinněji, ale Evropská komise dostatečně neposlouchá odborné argumenty a podporuje elektromobilitu.
Nový “akční plán” přitom z Bruselu přijde do letošního listopadu, zatímco regionální samosprávy obhajují vodní, vzdušnou a železniční dopravu .
Přesnější zkoušky emisí a infrastruktura pro elektromobily
Od září letošního roku musejí všechny nové modely automobilů absolvovat nejenom “vylepšený laboratorní test”, ale taky projít zkouškami emisí v reálném provozu, než můžou na silnice. V následujících letech bude totéž povinné taky pro každé jedno vozidlo.
Do listopadu chce Komise vydat nový “akční plán pro infrastrukturu pro alternativní paliva, jenž podpoří širší využívání alternativních paliv v Evropě”. Komisařka Elżbieta Bieńkowska, zodpovědná za vnitřní trh, požaduje “rychlý přechod na bezemisní vozidla”. Argumentuje přitom nejenom ochranou veřejného zdraví, ale taky “zásadním zájmem automobilového průmyslu”, respektive “udržením mezinárodní konkurenceschopnosti”.
Komise však sama mnoho nezmůže, potřebuje součinnost Evropského parlamentu a Rady národních ministrů. Už v lednu loňského roku předložila návrhy, aby “v případě protiprávního jednání mohla zasáhnout”. Jak ale přiznává komisař Jyrki Katainen, zodpovědný za konkurenceschopnost, předložený dokument stále ještě “leží na stole”.
Evropský výbor regionů chce větší důraz na vzduch a vodu
Komise taky pořádá veřejnou konzultaci “týkající se specifikací spolupracujících inteligentních dopravních systémů”. I průmyslníci mohou odpovídat a navrhovat, jestli a případně jak (ne)má Evropská unie například zajišťovat ochranu osobních údajů, pokud jde o používání informačních a komunikačních technologií (“bezpečný” bezdrátový internet jako součást automobilu apod.).
Výzvu k diskusi už využil Evropský výbor regionů. Vyzývá Komisi, aby při vymýšlení pravidel a dotačních programů nemyslela jenom na auta, ale taky na vodní, vzdušnou a železniční dopravu, která prý taky může snížit emise a zároveň vytvořit nové podnikatelské příležitosti.
Petr Woff