Do meziresortního připomínkového řízení míří nařízení vlády o vyloučení volby uchazeče mezi adaptačním obdobím a rozdílovou zkouškou a o určení kompenzačního opatření ukládaného uchazeči pro regulovanou činnost insolvenčního správce. V Legislativním monitoru České justice je celé nařízení ke stažení.

Cílem předkládaného návrhu nařízení vlády je znemožnit obcházení zákonné povinnosti všech insolvenčních správců vykonávajících činnost na území České republiky vykonat zkoušku nebo zvláštní zkoušku insolvenčního správce. „Pouze tyto zkoušky jsou způsobilé dostatečně prověřit teoretické i praktické schopnosti uchazeče nezbytné pro řádný výkon činnosti insolvenčního správce,“ uvádí předkládací zpráva.

[mn_protected]

Předkládaný návrh nařízení vlády vylučuje možnost, aby uchazeč o regulovanou činnost insolvenčního správce namísto složení rozdílové zkoušky prošel adaptačním obdobím. „Za současného stavu dochází k situaci, v níž na území České republiky mohou po uznání odborné kvalifikace vykonávat činnost insolvenčního správce osoby, které ve státu původu nevykonaly žádnou zkoušku srovnatelnou s českou zkouškou nebo zvláštní zkouškou insolvenčního správce,“ konstatuje materiál, s tím, že zajištěna u takových osob není ani znalost českého insolvenčního zákona a dalších relevantních právních předpisů. „Taktéž dochází k obcházení smyslu zákona v situaci, za níž určitý uchazeč není úspěšný při snaze složit českou zkoušku nebo zvláštní zkoušku insolvenčního správce, složí zkoušku v jiném státě a následně může vykonávat činnost insolvenčního správce na území České republiky.“

Obcházení podmínek

Mohlo by vás zajímat

Jak dále materiál uvádí, zkouška i zvláštní zkouška insolvenčního správce mají prověřit teoretické i praktické schopnosti zkoušené osoby nezbytné pro výkon činnosti insolvenčního správce. Zkoušky jsou přitom vázány na české právní prostředí v tom smyslu, že je vyžadována znalost českého vnitrostátního právního řádu včetně schopnosti aplikovat právní předpisy, a to i v rámci insolvenčního řízení, v němž jsou role a význam insolvenčního správce nezastupitelné. „Pokud by uchazeč ve smyslu zákona o uznávání odborné kvalifikace měl možnost volby mezi adaptačním obdobím a rozdílovou zkouškou, mohlo by dojít k situaci, kdy by na území České republiky vykonávaly činnost insolvenčního správce osoby, které ve státu původu nevykonaly žádnou odbornou zkoušku srovnatelnou s českou zkouškou nebo zvláštní zkouškou insolvenčního správce, navíc bez podrobné znalosti českého insolvenčního zákona a dalších relevantních právních předpisů. Dále může dojít k tomu, že určitý uchazeč nebude úspěšný při snaze složit českou zkoušku nebo zvláštní zkoušku insolvenčního správce (v letech 2012 až 2016 složilo zkoušku insolvenčního správce jen 22 % žadatelů) a bude se snažit složit zkoušku v jiném státě, např. státě jazykově, kulturně i jinak blízkém České republice, a následně vykonávat činnost insolvenčního správce na území České republiky, přičemž jeden takový případ již nastal.“

Nařízení si můžete stáhnout zde.

Podle návrhu jestliže tedy uchazeč ve smyslu zákona o uznávání odborné kvalifikace požádá o uznání odborné kvalifikace, má skládat rozdílovou zkoušku na základě rozhodnutí ministerstva vydaného podle § 24 zákona o uznávání odborné kvalifikace. V rámci řízení o uznání odborné kvalifikace se dále posuzují komplexně všechny požadavky stanovené zákonem o uznávání odborné kvalifikace pro výkon daného povolání.

[/mn_protected]

Dušan Šrámek