Zástupci ministerstva dopravy posílají ministrům Sobotkova kabinetu novou podobu dálničních známek pro rok 2018 a také úseky, kde bude nově známky potřeba i ty, které budou moci být využity bez nich nebo zaplacení mýtného.
Jen pár dnů po bilančním hodnocení činnosti ministerstva dopravy a především ministra Dana Ťoka (ANO) s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou (ČSSD), který Ťoka pochválil za přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2020, ale pokáral jej za to, že pod jeho vedením nezačala jediná významná dopravní stavba, na níž Sobotka osobně získal výjimku z hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). předkládá Ministerstvo dopravy do vlády návrh na zpoplatnění nových úseků dálnic a téměř dvaceti kilometrů těch, které budou od poplatku osvobozeny zejména s ohledem na odklon tranzitní dopravy z měst. Představeny byly také nové dálniční známky, které tradičně mění barvu, jinak se nic nemění, včetně povinného využívání ročních kuponů od 1. února 2018 (lhůta pro zapomnětlivé řidiče).
Úseky, které budou zprovozněny v závěru roku 2017 jsou již obsaženy ve stávající vyhlášce. Jedná se o tyto úseky (klikněte pro detail mapy Ředitelství silnic a dálnic):
- D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošileca Borek – Úsilné = 8,5 km
- D11 Osičky – Hradec Králové(konečně spojí plnohodnotně Prahu a Hradec) = 2,4 km
- D4 Skalka- Háje= 4,8 km
Naopak místa, na nichž se nebude mýtné vybírat, a dálniční známky kontrolovat jsou podle ministerstva dopravy především v okolí měst, kde přispívají k odvedení dopravy z center.
Zatímco letos bylo nově osvobozeno od výběru poplatků téměř 100 km, příští rok se počítá jen s 19 kilometry dosud zpoplatněných silnic. Konkrétně jsou to tyto úseky:
- D3 zkrácení po exit Veselí nad Lužnicí, jih z důvodu neplánovaně nedokončených prací v další části úseku v souvislosti s výstavbou navazujícího úseku Bošilec – Ševětín
- D6 vyjmutí úseku Nové Sedlo – Březová; obchvat odvádí provoz z města Sokolov
- D46 zkrácení po exit Hněvotín, aby tak bylo možno využít již nyní nezpoplatněný úsek D35 u Olomouce
- D52 zkrácení po exit Pohořelice, sever; obchvat odvádí provoz z centra měst
- D55 zkrácení po exit Otrokovice, sever; obchvat odvádí provoz z centra města.
Podle předkladatele návrhu, ministerstva dopravy, nevznikne ani ekonomický dopad vůči rozpočtu Ministerstva dopravy nebo státnímu rozpočtu.
Nové dálniční známky pro rok 2018 budou mít tyto základní podkladové barvy, roční dálniční známka barvy žlutá a oranžová, měsíční žlutou a červenou a desetidenní žlutou a modrou.
Seznam pozemních komunikací, jejichž užití podléhá časovému poplatku
Označení | Úsek | Délka (km) |
D0 | Modletice – Praha, Slivenec (exity 76–16) | 23 |
D1 | Praha, Chodov – Kývalka (exity 2–182) | 180 |
D1 | Holubice – Kroměříž, západ (exity 210–258) | 48 |
D1 | Kroměříž, východ – Říkovice (exity 260–272) | 12 |
D1 | Lipník nad Bečvou – Ostrava, Rudná (exity 298–354) | 58 |
D2 | Brno, Chrlice – státní hranice (exit 3 až km 61)
(v opačném směru až od Lanžhot, odpočívka) |
58 |
D3 | Mezno – Čekanice (km 62 až exit 76) | 14 |
D3 | Měšice – Veselí nad Lužnicí, jih (exity 79–107) | 31 |
D4 | Jíloviště – Háje (exity 9–45) | 36 |
D5 | Praha, Třebonice – Beroun, východ (exity 1–14) | 14 |
D5 | Beroun, západ – Ejpovice (exity 22–67) | 45 |
D5 | Sulkov – státní hranice (exit 89 až km 151)
(v opačném směru až od Rozvadov, odpočívka) |
62 |
D6 | Jeneč – Nové Strašecí (exity 7–32) | 25 |
D6 | Jenišov – Nové Sedlo (exity 131–136) | 5 |
D6 | Březová – Jesenice (exity 146 – 162) | 16 |
D7 | Kněževes – Knovíz (exity 3–18) | 15 |
D8 | Zdiby – Řehlovice (exity 1–65) | 65 |
D8 | Knínice – státní hranice (exit 80 až km 92)
(v opačném směru bez poplatku) |
12 |
D10 | Stará Boleslav – Bezděčín (exity 14–39) | 25 |
D10 | Kosmonosy – Ohrazenice (exity 46–71) | 25 |
D11 | Jirny – Hradec Králové, Kukleny (exity 8–90) | 82 |
D35 | Sedlice – Opatovice (exity 126–129) | 4 |
D35 | Mohelnice, jih – Křelov (exity 235–261) | 26 |
D35 | Holice – Lipník nad Bečvou (exity 276–296) | 20 |
D46 | Vyškov, východ – Prostějov, jih (exity 1–21) | 21 |
D46 | Držovice – Hněvotín (exity 26–37) | 11 |
D48 | Bělotín – Bělotín, východ (exity 1–3) | 4 |
D48 | Frýdek-Místek – Žukov (km 47 až exit 70) | 19 |
D52 | Rajhrad – Pohořelice, sever (exity 10–23) | 13 |
D55 | Hulín – Otrokovice (exity 16–30) | 14 |
D56 | Ostrava, Hrabová–průmyslová zóna – Frýdek-Místek (exity 40–51) | 12 |
CELKEM 995 km
Jiří Reichl
Tématu mýtného se pravidelně věnujeme, přečtěte si předcházející články:
Mýto chtějí po roce 2020 vybírat čtyři konsorcia
Šimoník hájí mýto: Pošvářová nemá pravdu, mýto je OK
„Stínové ŘSD“ trhá Ťokovy úspěchy na kousíčky
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS