Ministerstvo spravedlnosti chce od ledna příštího roku upravit výběrová řízení a přípravu budoucích soudců – justičních čekatelů. Zatímco u státních zástupců podle ministra Roberta Pelikána (ANO) funguje systém výběru kandidátů dobře a jednotně, u soudců nikoliv. Návrh vyhlášky zavádí evidenci zájemců o funkci justičního čekatele a vstupní písemný test. Nový systém má podle Pelikána zjednodušit výběrová řízení pro uchazeče a snížit administrativu na straně uchazečů i soudů.
Pelikán už dříve uvedl, že se mu současný systém výběru kandidátů na soudce nelíbí. Kritizoval i roztříštěnost která se projevuje tím, že každý soud má pro výběr svá vlastní pravidla, kdy má rozhodující slovo předseda soudu.
V praxi dochází k výběru a přípravě justičních čekatelů u čtyř krajských soudů. Například KS v Praze a Ostravě navrhuje ke jmenování do funkce soudce téměř bezvýhradně justiční čekatele. Jinde ale čekatelé zcela chybí a to zejména pro jejich nákladnost. „Některé krajské soudy nahradily zcela institut justičního čekatele asistentem soudce, takový stav však není žádoucí, jelikož příprava na výkon funkce soudce by měla probíhat jednotně, soustavně a podle určitých pravidel. Systém přípravy budoucích soudců je roztříštěný a je nutné tento stav sjednotit,“ uvádí Pelikán v odůvodnění návrhu.
V současné době tvoří osoby z jiné právní praxe většinu mezi osobami navrženými na jmenování na funkci soudce. Podíl justičních čekatelů není ani poloviční. Část soudců tedy nikdy neprošla procesem výběrového řízení.
Mezi kandidáty v poslední době navíc převažují právníci z jinou praxí než u soudu, například advokáti. „Část soudců tedy nikdy neprošla procesem výběrového řízení,“ upozorňuje ministerstvo a odkazuje tak na to, že chce vstup do profese více uzavřít.
Aby se někdo mohl přihlásit jako zájemce o připravenou službu, musí nově projít vstupním pisemnym testem, který bude dvakrát do roka organizovat Justiční akademie. Místa konání budou v Praze a Kroměříži.
Není vyloučeno, aby si zájemce zvolil vícero krajských nebo okresních soudů. Informace o vybraných obvodech krajských soudů a okresních (obvodních) soudech je závazná pro navazující výběrové řízení. Registraci je možno považovat za přihlášku. Zájemce je po vyhlášení výběrového řízení pozván k účasti na výběrovém řízení u toho krajského soudu, který uvedl v registraci, aniž by musel znovu odevzdávat tomuto konkrétnímu krajskému soudu přihlášku. – z návrhu vyhlášky
Pelikán pak v odůvodnění obviňuje předsedy krajských soudů z možných manipulací při výběrových řízeních na soudce. „Otevřel se tím prostor pro nejrůznější výběrová řízení a uplatňování „subjektivních“ vlivů na obsazování funkce soudce,“ uvádí se v návrhu.
Justiční čekatelé by tak měli nově kompletně nahradit asistenty soudců u soudů prvního stupně. Nově se má zakotvit povinnost justičních čekatelů účastnit se minimálně dvakrát měsíčně v rozsahu jednoho celého dne vzdělávacích aktivit, které budou organizovat krajské soudy. „Soudy budou primárně zaměstnávat justiční čekatele, kteří budou v rámci přípravné služby asistovat soudcům při každodenní pracovní činnosti. Jejich příprava bude spočívat v osvojení si soudních procesů uvnitř soudu, osvojení si základních dovedností při přípravě jednoduchých rozhodnutí a přípravě konceptů složitějších rozhodnutí,“ navrhuje Pelikán.
Shrnutí navrhovaných změn:
- Centrální evidence zjednodušuje samotnou organizaci výběrových řízení na justiční čekatele a vytváří personální rezervoár.
- Výběrová řízení na pozici justičního čekatele zůstávají v režii krajských soudů.
- Zachovává se stejný počet osob na asistentskou práci pro soudce.
- Justiční čekatel působí v podstatě jako asistent konkrétního soudce.
- Justiční čekatel první tři roky primárně vykonává práci pro konkrétního soudce.
- Vzdělávání u krajských soudů (2 dny v měsíci) je zejména přípravou na výběrové řízení na kandidáty na funkci soudce.
- Po absolvování tří let skládá justiční čekatel justiční zkoušku.
Změny se také týkají přípravné služby, kdy by měli být justiční čekatelé primárně přiděleni k jednomu soudci a asistovat mu při plnění každodenních úkolů. Miisterstvo také navrhuje doplnit vzdělávání praktickými semináři u krajských soudů. „Justiční čekatel bude tedy de facto pracovat méně. Soudy tedy z logických důvodů požadují personální navýšení. Při zohlednění vzdělávacích aktivit v rámci Justiční akademie a vzdělávacích aktivit organizovaných soudy lze odhadovat, že adekvátní kompenzací je personální navýšení v rozsahu 20%,“ uvádí návrh.
Resort spravedlnosti povede evidenci zájemců o funkci justičního čekatele, spravovat ji bude Justiční akademie. Nejvyšší náklady vzniknou podle návrhu v prvním roce, kdy bude potřeba vytvořit vlastní aplikaci evidence. Vstupní náklady budou 2 miliony korun, ročně by pak provoz měl stát 320 tisíc korun.
Změnu původně Pelikán plánoval již od září, podle návrhu by vyhláška měla vstoupit v platnost od 1. ledna 2018.
Eva Paseková