Ministerstvo spravedlnosti chce od ledna příštího roku upravit výběrová řízení a přípravu budoucích soudců – justičních čekatelů. Zatímco u státních zástupců podle ministra Roberta Pelikána (ANO) funguje systém výběru kandidátů dobře a jednotně, u soudců nikoliv. Návrh vyhlášky zavádí evidenci zájemců o funkci justičního čekatele a vstupní písemný test. Nový systém má podle Pelikána zjednodušit výběrová řízení pro uchazeče a snížit administrativu na straně uchazečů i soudů.

Pelikán už dříve uvedl, že se mu současný systém výběru kandidátů na soudce nelíbí. Kritizoval i roztříštěnost která se projevuje tím, že každý soud má pro výběr svá vlastní pravidla, kdy má rozhodující slovo předseda soudu.

V praxi dochází k výběru a přípravě justičních čekatelů u čtyř krajských soudů. Například KS v Praze a Ostravě navrhuje ke jmenování do funkce soudce téměř bezvýhradně justiční čekatele. Jinde ale čekatelé zcela chybí a to zejména pro jejich nákladnost. „Některé krajské soudy nahradily zcela institut justičního čekatele asistentem soudce, takový stav však není žádoucí, jelikož příprava na výkon funkce soudce by měla probíhat jednotně, soustavně a podle určitých pravidel. Systém přípravy budoucích soudců je roztříštěný a je nutné tento stav sjednotit,“ uvádí Pelikán v odůvodnění návrhu.

Čtěte také: Předseda KS v Praze Drápal: Výběr soudců z řad justičních čekatelů poskytuje jistotu těch nejlepších

V současné době tvoří osoby z jiné právní praxe většinu mezi osobami navrženými na jmenování na funkci soudce. Podíl justičních čekatelů není ani poloviční. Část soudců tedy nikdy neprošla procesem výběrového řízení.

Mohlo by vás zajímat

Mezi kandidáty v poslední době navíc převažují právníci z jinou praxí než u soudu, například advokáti. „Část soudců tedy nikdy neprošla procesem výběrového řízení,“ upozorňuje ministerstvo a odkazuje tak na to, že chce vstup do profese více uzavřít.

Aby se někdo mohl přihlásit jako zájemce o připravenou službu, musí nově projít vstupním pisemnym testem, který bude dvakrát do roka organizovat Justiční akademie. Místa konání budou v Praze a Kroměříži.


Není vyloučeno, aby si zájemce zvolil vícero krajských nebo okresních soudů. Informace o vybraných obvodech krajských soudů a okresních (obvodních) soudech je závazná pro navazující výběrové řízení. Registraci je možno považovat za přihlášku. Zájemce je po vyhlášení výběrového řízení pozván k účasti na výběrovém řízení u toho krajského soudu, který uvedl v registraci, aniž by musel znovu odevzdávat tomuto konkrétnímu krajskému soudu přihlášku. – z návrhu vyhlášky


Pelikán pak v odůvodnění obviňuje předsedy krajských soudů z možných manipulací při výběrových řízeních na soudce. „Otevřel se tím prostor pro nejrůznější výběrová řízení a uplatňování „subjektivních“ vlivů na obsazování funkce soudce,“ uvádí se v návrhu.

Na druhou stranu resort upozorňuje, že pravomoc mít hlavní slovo předsedům krajských soudů ponechá. „Zachovává se však samotné výběrové řízení organizované předsedy krajských soudů a možnost krajských soudů vést pohovor s uchazeči. Předsedům krajských soudů je také nově dána možnost vypustit písemný test v rámci výběrového řízení a využít výsledku vstupního testu. Je tedy čistě na úvaze a odpovědnosti předsedy soudu, koho na místo justičního čekatele vybere. Finální výběr justičních čekatelů a uzavření pracovní smlouvy zůstává v gesci předsedů krajských soudů,“ stojí v odůvodnění.

Mění se i vyhláška č. 37/1992 Sb., o jednacím řádu pro okresní a krajské soudy, ve znění pozdějších předpisů.

Justiční čekatelé by tak měli nově kompletně nahradit asistenty soudců u soudů prvního stupně. Nově se má zakotvit povinnost justičních čekatelů účastnit se minimálně dvakrát měsíčně v rozsahu jednoho celého dne vzdělávacích aktivit, které budou organizovat krajské soudy. „Soudy budou primárně zaměstnávat justiční čekatele, kteří budou v rámci přípravné služby asistovat soudcům při každodenní pracovní činnosti. Jejich příprava bude spočívat v osvojení si soudních procesů uvnitř soudu, osvojení si základních dovedností při přípravě jednoduchých rozhodnutí a přípravě konceptů složitějších rozhodnutí,“ navrhuje Pelikán.


Shrnutí navrhovaných změn:

  • Centrální evidence zjednodušuje samotnou organizaci výběrových řízení na justiční čekatele a vytváří personální rezervoár.
  • Výběrová řízení na pozici justičního čekatele zůstávají v režii krajských soudů.
  • Zachovává se stejný počet osob na asistentskou práci pro soudce.
  • Justiční čekatel působí v podstatě jako asistent konkrétního soudce.
  • Justiční čekatel první tři roky primárně vykonává práci pro konkrétního soudce.
  • Vzdělávání u krajských soudů (2 dny v měsíci) je zejména přípravou na výběrové řízení na kandidáty na funkci soudce.
  • Po absolvování tří let skládá justiční čekatel justiční zkoušku.

Změny se také týkají přípravné služby, kdy by měli být justiční čekatelé primárně přiděleni k jednomu soudci a asistovat mu při plnění každodenních úkolů. Miisterstvo také navrhuje doplnit vzdělávání praktickými semináři u krajských soudů. „Justiční čekatel bude tedy de facto pracovat méně. Soudy tedy z logických důvodů požadují personální navýšení. Při zohlednění vzdělávacích aktivit v rámci Justiční akademie a vzdělávacích aktivit organizovaných soudy lze odhadovat, že adekvátní kompenzací je personální navýšení v rozsahu 20%,“ uvádí návrh.

Resort spravedlnosti povede evidenci zájemců o funkci justičního čekatele, spravovat ji bude Justiční akademie. Nejvyšší náklady vzniknou podle návrhu v prvním roce, kdy bude potřeba vytvořit vlastní aplikaci evidence. Vstupní náklady budou 2 miliony korun, ročně by pak provoz měl stát 320 tisíc korun.

Změnu původně Pelikán plánoval již od září, podle návrhu by vyhláška měla vstoupit v platnost od 1. ledna 2018.

Eva Paseková