Ministerstvo zdravotnictví (MZ) vypořádalo připomínky ke svému návrhu na zabezpečení letecké záchranné služby (LZS) po roce 2020 a postoupilo jej vládě. Ta už tento bod zařadila na pondělní jednání 21. srpna. Ministerstvo navrhuje LZS zcela postátnit, přičemž překládá materiál ve variantní podobě – buď vznik nového státního podniku, nebo využití již existující dceřiné firmy státního podniku Řízení letového provozu, která se jmenuje Czech Aviation Training Centre, s.r.o. – CATC (psali jsme zde a o připomínkách k materiálu zde). Větší šance na schválení má druhá možnost, protože na zřízení nového podniku a získání všech povolení je třeba cca 3 roky a tolik času již k dispozici není. Přesto ale ministerstvo ponechalo klíčové otázky otevřené. Dořešeno není legislativní ukotvení (je třeba změnit zákon), kolize s evropským právem (nedovolená veřejná podpora), ani majetkové otázky. Pokud jde o náklady, hýří MZ optimismem, prý nový model provozování LZS nezatíží státní rozpočet, i když připouští, že bude třeba koupit vrtulníky a tedy počítat s počáteční investicí ve výši 1,6 miliardy korun. Odhadům ministerstva nevěří například Asociace krajů, ale její požadavek, aby byl materiál přepracován, předkladatel neakceptoval a posílá jej do vlády s několika tzv. rozpory.

 

„Navrhované řešení nemá žádný dopad do státního rozpočtu (nepředpokládá se, že by došlo k navýšení ročních nákladů na zabezpečení LZS oproti stávajícímu stavu). Bude pouze nezbytné řešit způsob financování počátečních investic státního podniku na pořízení vybavení (zejména 10 ks vrtulníků), odhadované ve výši cca 1,6 mld. Kč. To však lze řešit různými způsoby bez přímého dopadu do státního rozpočtu (úvěr, leasing),“ píše se v materiálu v reakci na připomínku ministerstva financí (MF). To požadovalo i jasně uvést, jak budou finanční prostředky převáděny na firmu CATC (půjde o dotaci nebo postup podle zákona o státním podniku?) a z jaké kapitoly. MF připomnělo, že zakladatelská práva k Řízení letového provozu má ministerstvo dopravy. Ministerstvo zdravotnictví míní, že finanční prostředky na pokrytí nákladů na zabezpečení LZS jsou v současné době zajištěny v příslušné kapitole (335) státního rozpočtu. Ovšem způsob jejich převodu ke státnímu podniku Řízení letového provozu, případně jeho dceřiné společnosti bude teprve konkretizován, a to v rámci „plánu potřebných kroků k realizaci daného návrhu“. Vládě se navrhuje zaúkolovat minstra zdravotnictví, aby takový plán předložil do 31. října, tedy v termínu po volbách.