Evropský výbor regionů chce větší veřejnou podporu, aby nahradil staré autobusy moderními dopravními prostředky, které budou maximálně šetrné vůči okolnímu ovzduší. Na svojí straně má odpovědnou bruselskou komisařku. V evropských fondech jsou na ekologickou veřejnou dopravu vyčleněny desítky miliard eur, rozpočet příslušného dotačního programu nyní navýšila taky česká vláda.
Ekologicky zaměřené regulace a direktivy mají svoje příznivce, i odpůrce. Například europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP) věří, že současné normy jsou splnitelné za přiměřených nákladů: “Dneska neexistuje žádná omluva pro auta, která na ulicích vypouštějí velké množství emisí, čímž ohrožují lidské životy.”
Naopak europoslanec Evžen Tošenovský (ODS, ECR) varuje, abychom nezašli příliš daleko: “Silný politický tlak na snižování emisí CO2 někdy vede průmyslové podniky na hranu technických možností, k nepřijatelným postupům, až k podvodům, jako v případě koncernu Volkswagen.”
Oba citovaní politici načerpali mnoho informací v rámci takzvané aféry “Dieselgate”: Největší německá automobilka falšovala emisní testy svých naftových vozů, což musí napravovat (podrobnosti najdete ZDE o povinných opravách vadných automobilů, ZDE o odškodnění pro poškozené občany a ZDE o nedorozumění českých europoslanců).
Kromě represe však sledujeme taky veřejnou podporu ekologických inovací, zajímavou například pro územní samosprávné celky.
Unie rozděluje 70 miliard eur na dopravu
Shrňme kontext několika čísly. V Evropské unii aktuálně jezdí zhruba 200 000 autobusů veřejné dopravy, přičemž asi desetina (20 000) spadá do kategorie “čistých”. EU přitom podporuje regiony a města takzvanou “politikou soudržnosti”. Rozděluje “strukturální a investiční fondy”, kde pro roky 2014 až 2020 vyčlenila:
- 70 miliard eur obecně na dopravu
- z uvedených 70 miliard eur připadne 39 mld. na nízkoemisní mobilitu
- z uvedených 39 miliard připadne 12 mld. městům
Ve stejném období navíc běží výzkumný program Horizont 2020, kde Unie vyčlenila speciální kapitolu na nízkouhlíkovou mobilitu. Finance na veřejnou dopravu nabízejí taky Evropská investiční banka (EIB) a Evropský fond pro strategické investice (EFSI).
Představitelům nizozemských, francouzských, německých, italských, polských a španělských regionů však nepřipadá dosavadní podpora dostatečná, a proto vytyčili nový cíl: Aby do konce roku 2019 přibylo dalších minimálně 2 000 “čistých” veřejných autobusů, což odhadují na investici 1 miliardy eur. Členka Evropské komise odpovědná za dopravu, Violeta Bulc, přitom “plně souhlasí”, že bude potřeba “větší finanční podpora”.
Petr Woff
O tématu jsme psali:
EU „nalije“ 7 miliard korun do české dopravní infrastruktury: přinášíme seznam staveb a měst 28.7.2017
Ví Evropský parlament, o čem hlasuje? Příklad s odškodněním spotřebitelů 5.5.2017
Europoslanci chtějí pokutovat vadnou automobilovou součástku až 30 000 € 27.4.2017
Evropští investoři mohou dostat podporu ve výši 10 státních rozpočtů České republiky 5.4.2017
Evropská komise: Volkswagen má opravit všechna auta do podzimu 30.3.2017