Češi budou moci od příštího července využívat ke komunikaci s úřady Portál občana. Přes internet tak bude možné například získat výpis z rejstříku trestů, zjistit počet trestných bodů pro řidiče nebo zjistit, jaké finanční závazky mají lidé vůči státu. Pro přístup na portál bude nutný nový občanský průkaz s čipem, který se začne vydávat od července 2018. Novinářům to dnes řekli náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal a ředitel odboru eGovernmentu na ministerstvu Roman Vrba.

Portál občana by měl umožnit lidem vyřídit si po internetu záležitosti, kvůli kterým nyní musí na úřad. Zpřístupní se například výpisy z rejstříků, které jsou nyní elektronicky dostupné pouze přes datové schránky. „Je to výpis z bodového rejstříku řidiče, výpis z rejstříku trestů a podobně. Výpisy jsou dnes pro ty, kteří mají datovou schránku, zdarma. Pokud nemáte datovou schránku, musíte navštívit CheckPoint, kde vám udělají výpis, ale stojí to sto korun. Takže se snažíme i šetřit peníze občanům,“ řekl Vrba.

Přes portál by mělo být možné získat i výpis ze zdravotní dokumentace zdravotních pojišťoven nebo získat přístup do portálu ministerstva financí. Obce také budou moci na portálu nabízet vlastní služby, v budoucnu by tak mělo být možné i platit správní poplatky například za odvoz odpadu. Portál také bude upozorňovat na konec platnosti dokladů.

Pro přístup do portálu budou nutné nové občanské průkazy s čipem. Přihlásit se bude možné prostřednictvím čtečky, která se připojuje k počítači. Vrba uvedl, že nyní se cena čteček pohybuje mezi 100 a 200 korunami, s jejich větším rozšířením očekává pokles ceny.

Nové občanské průkazy se začnou vydávat od července 2018. Nyní vydávané čipové průkazy k přihlášení do portálu použít nepůjde, protože využívají jinou technologii čipu, upozornil Strouhal. Vyměnit současný čipový občanský průkaz za nový bude možné zdarma. Výměna běžného průkazu, jehož platnost dosud neskončila, za nový čipový bude stát 200 korun.

Mohlo by vás zajímat

Strouhal také uvedl, že i když budou mít čipy všechny nové občanské průkazy, využívání elektronických služeb nebude povinné. Lidé, kteří o ně budou mít zájem, si budou muset tuto možnost aktivovat na úřadu při převzetí průkazu a zároveň si zadat bezpečnostní kódy. Pokud se někdo dodatečně rozhodne pro využívání elektronických služeb, bude možné je aktivovat na úřadu i během doby platnosti průkazu.