Vláda poprvé nařízením vyjme skupinu adresátů zákona o elektronické evidenci tržeb, a to osoby nevidomé nebo neslyšící a zároveň nevidomé. Rozhodovat, na koho bude EET uvaleno a kdo je povinnosti zproštěn umožňuje vládě zákon o EET, jak ho schválili poslanci. Opatření bude platit do doby, než se pro nevidomé vyvine technologie. Staří lékaři a řemeslníci nezpůsobilí pracovat s technologiemi však budou muset příjem hotovosti on–line státu hlásit.
Ministerstvo financí už návrh o udělení výjimky nevidomým podnikatelům poslalo do připomínkového řízení.
Týkat se bude pouze těch, kteří nemají zaměstnance nebo spolupracující osoby, nejsou společníky a tržby přijímají sami.
Předmětné nařízení vlády najdete zde.
Konkrétně vypadá navrhované opatření vládního nařízení takto:
- 2
Tržby vyloučené z evidence tržeb u nevidomých osob
Evidovanou tržbou není tržba poplatníka, který
- a) je držitelem průkazu ZTP/P označeného symbolem osoby hluchoslepé nebo úplně nebo
prakticky nevidomé,
- b) provozuje podnikatelskou činnost bez zaměstnanců a spolupracujících osob podle zákona
upravujícího daně z příjmů,
- c) není společníkem společnosti, z jejíž činnosti tržba plyne, a
- d) tuto tržbu sám přijímá.
Podle důvodové zprávy jde o dočasně stálé opatření, neboť v nařízení není uveden žádný termín konce dočasnosti, ale podmínka „pominutí překážek“ v podnikání předmětných těžce postižených lidí.
Stát ani firmy nenabízí technologii pro 2000 lidí
Jak vyplývá ze zprávy RIA, vývojářským firmám ani státu se nevyplatí vyvíjet aplikace pro celkem až 2000 takto postižených lidí: „Důvodem pro navrhované vynětí jsou překážky zejména technického charakteru spočívající v nedostatečné přístupnosti Daňového portálu a webové aplikace Elektronická evidence tržeb, s jejichž pomocí dochází k registraci povinného subjektu do systému evidence tržeb a vygenerování příslušného certifikátu, pro těžce zrakově postižené občany,“ uvádí se ve zprávě RIA.
Pro postižené neexistuje příslušná technologická nabídka, pokračuje zpráva: „Dále aktuální nedostupnost odpovídající nabídky plně přístupného, spolehlivého, funkčního a uživatelsky odzkoušeného technického řešení, které by vyhovovalo principům práce těžce zrakově postižených osob (např. princip technologické neutrality), a tím by těžce zrakově postiženým osobám zajišťovalo bezproblémové zapojení se do systému elektronické evidence tržeb.Vynětí takovýchto podnikatelských subjektů z povinnosti evidovat tržby by bylo dočasné, do doby pominutí výše uvedených překážek.“
Jde o právníky, hudebníky, tlumočníky, řemeslníky
Podle zprávy se výjimka bude týkat obou dalších fází, tedy fáze od 1. března 2018 i od 1. května 2018, protože nevidomí a hluchoslepí podnikají v široké škále oborů: „Těžce zrakově postižených podnikatelů je dle odhadů NRZP a SONS asi 1000 až 2000 – de tedy o méně než 0,5% z celkového počtu cca 600 000 subjektů dotčených evidenci trže). Dle informací NRZP působí těžce zrakově postižení podnikatelé zejména v následujících oblastech činností: masér, hudebník, učitel hudby, ladič klavírů, zpěvák, čalouník, kartáčník, keramik, knihař, košíkář, právník, překladatel-tlumočník, psycholog, poskytovatel sociálních služeb či služeb ve zdravotnictví. Evidence tržeb se tak osob těžce zrakově postižených týká primárně ve třetí, popř. čtvrté fázi zavádění systému evidence tržeb, tzn. od 1. března 2018, resp. 1. června 2018,“ popisuje zpráva RIA.
Všem uvedeným osobám uvalení EET na podnikatele znemožňuje jejich hospodářskou činnost, uvádí zpráva: „U výše uvedené skupiny osob se jedná o tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tyto tržby plynou. Tuto překážku nelze odstranit ani evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu, jelikož princip evidence je obdobný jako u běžného režimu, pouze s tím rozdílem, že k evidenci tržeb nedochází online, ale do 5 dní od přijetí evidované tržby. Požadavek obsluhy pokladního zařízení těžce zrakově postiženou osobou by tedy v případě zjednodušeného režimu zůstal zachován a dotčené subjekty by se i zde potýkaly se zásadním ztížením či znemožněním výkonu činnosti.“
Pilný: Další výjimky rozhodně nebudou
Znemožnění a ztížení hospodářského výkonu činnosti je uvedeno v přímo v zákoně o EET jako jeden z důvodů pro vyloučení z EET, a to v § 12: „Evidovanou tržbou nejsou také tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato tržba plyne, pokud tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu. Tyto tržby stanoví nařízením vláda,“ uvádí se doslova v zákoně o evidenci tržeb.
Podle prohlášení ministra financí Ivana Pilného se však výjimka nebude rozšiřovat na další adresáty povinnosti hlásit příjem hotovosti státu on-line. „Toto rozhodnutí považuji za naprosto rozumné, jedním dechem ale dodávám, že jde o zcela výjimečný případ a žádné další výjimky následovat nebudou. Rozhodně ne za mého působení,“ uvádí ministr financí Ivan Pilný.
Lékaři a řemeslníci kvůli vysokému věku výjimku nemají
Výjimku tak nedostanou například zemědělci, řemeslníci nebo lékaři vysokého věku, kteří už nejsou psychicky způsobilí naučit se a přizpůsobit se novým technologiím. Mnozí z nich se už nechali slyšet, že s lékařskou praxí skončí. Očekává se, že živnosti ukončí i staří řemeslníci, přičemž někteří z nich se přesunou do šedé zóny.
Výjimku ostatně neobdrželi ani provozovatelé vesnických hospod nebo koloniálů, kteří už nebyli způsobilí pochopit technologii. Mnohým z nich bylo přes sedmdesát let a s podnikáním skončili, neboť EET pro byla předmětnou překážkou pro hospodářský výkon. Někde provozovny skončily bez náhrady, jinde provoz převzala obec nebo jiný provozovatel.
Že končí podnikání lidé vysokého věku, státu nevadí
Zatímco státu nevadí, že z důvodu vysokého věku a nezpůsobilosti zacházet s technologiemi ukončili podnikání majitelé koloniálů, obchodů a hospod a skončí zubaři a vesničtí lékaři, u těžce skupiny postižených slepotou tuto nezpůsobilost uznává včetně důsledků uvalení EET na tyto podnikatele ve formě školení nebo nutnosti zaměstnat někoho, kdo bude obsluhovat EET.:
„Trvání evidenční povinnosti by naopak u dotčené skupiny podnikatelů mohlo vést k ukončování podnikatelské činnosti a nárůstu nezaměstnanosti…Vynětí s sebou nenese významnější náklady na straně podnikatelů či státu, minimalizuje náklady na straně těžce zrakově postižených podnikatelů, kteří by za účelem splnění zákonné povinnosti byli vystaveni volbě mezi nákladnou individuální úpravou pokladního zařízení, mzdovými náklady spojenými se zaměstnáním jiné osoby nebo ukončením podnikatelské činnosti, které by ve svém důsledku mohlo vést ke vzniku nákladů na straně státu – podpora v nezaměstnanosti a jiné sociální dávky,“ uvádí se ve zprávě k návrhu ministerstva financí.
Irena Válová