Jaké nejzásadnější změny prosadila tato Poslanecká sněmovna v oblasti exekucí? Upřesnění seznamu nezabavitelných věcí, větší ochranu majetku manžela či zpřísnění kontrol exekutorů, uvádějí poslanci v rámci ankety České justice. Za nedořešenou uvádějí naopak otázku místní příslušnosti exekutorů či soustředění vícečetných exekucí u jednoho exekutora.
Vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) si dala za úkol pravomoce exekutorů omezit. „V tomto období se mi podařilo rozšířit okruh v exekuci nezabavitelných věcí při mobiliární exekuci. Nově tak není možné například zabavit dětské hračky, zdravotnické potřeby nebo třeba ledničku či pračku, jež jsou nutné pro zachování základní hygieny rodiny,“ vypočítává změny předseda ústavně právního výboru Jeroným Tejc (ČSSD). Jak dále konstatuje, stejným návrhem pak také došlo k zákazu prodeje nemovitosti, ve které dlužník bydlí, pokud se týká dluhů do 30 000 korun.
I nadále je možné prodat dlužníkovu garáž pro malý dluh, není však možné pro drobnou jistinu provést exekuci bytu, ve kterém dlužník bydlí a má v ní hlášen trvalý pobyt. Tento zákaz prodeje se však nevztahuje na dluhy vzniklé z trestného činu, nebo z neplacení výživného. „Společně s Ministerstvem spravedlnosti jsme přispěli k posílení kontroly exekutorů tím, že byl zvýšen počet vyšších soudních úředníků u jednotlivých okresních soudů. Za správné bych do budoucna považoval zakotvení principu, kdy exekuce vůči jednomu dlužníkovi koná vždy jediný exekutor. V případě zahájení druhé či třetí exekuce by v této konal a pokračoval exekutor, který zahájil vůči danému dlužníkovi exekuci jako první. Výrazně by se tak snížily administrativní náklady, kontrola, ale i náklady dané exekuce.“
Za důležité změny v tomto volebním období v rámci exekuční legislativy označil Martin Plíšek (TOP 09) například větší ochranu manžela dlužníka, přesnější vymezení zabavovaných věcí a pořadí uspokojovaných nároků a také samotný průběh exekuce z hlediska pořizování záznamů. Zmínil rovněž Ministerstvem spravedlnosti sníženou odměnu exekutorům. „Nemyslím si, že je třeba do této oblasti nějak zásadně zasahovat. Naopak přijatá legislativa si musí sednout, nejsem zastánce překotných a nahodilých změn. V příštím volebním období je možné vést debatu o sloučení vícečetných exekucí vůči jednomu subjektu do jednoho řízení.“
Opozice v uplynulém volebním období několikrát upozorňovala na to, že vláda chce práva věřitelů příliš okleštit. „Na jednu stranu se vcelku podařilo rozbít přesvědčení, že za exekuce mohou exekutoři (a ne nezaplacené dluhy) a zabránit různým nápadům jako je teritorialita či nulové oddlužení,“ říká Marek Benda (ODS). Současně ale podle něj docházelo ke zbytečnému zesložiťování předpisů, různé explicitní výjimky, co ještě není možné zabavit, a zdravý rozum byl na úbytě. „Nepodařilo se úplně vyřešit otázku sjednocení vícečetných exekucí do jednoho vymáhacího místa, která komplikuje život zejména zaměstnavatelům dlužníků. To by měl asi být úkol do dalšího volebního období.“
Toho, co povedlo, bylo celkem málo, míní nezávislý poslanec Karel Fiedler. Povedl se zkonkretizovat seznam nezabavitelných věcí a větší ochrana účtu manžela/ky povinného, přičemž zmínil i to, že ÚS objasnil nezabavitelnou částku na účtu. „Uvidíme ještě, jak dopadne Sněmovní tisk 238, který je ve Sněmovně před třetím čtením, zda se vůbec dostane na pořad jednání, nebo zda mocná koalice (zde podpořená i pravicovou opozicí) odmítne se tímto ještě zabývat.“
Na druhou stranu toho, co zůstalo, a čemu se tato Sněmovna vyhýbala, je podle Fiedlera víc než dost. „Vládní koalice hlavně vědomě a cíleně odmítla zavedení teritoriality, které si dala do své koaliční smlouvy i akčního plánu z počátku tohoto roku. Nesplnění tohoto slibu není to ve své podstatě nic jiného, než jeden z mnoha dalších podvodů na voliče.“ Provádění exekucí je podle něj provázeno řadou dalších neřešených problémů a excesů. „Ministerstvo spravedlnosti je trestuhodně nečinné v dozoru nad výkonem exekucí a Exekutorskou komorou. Exekutoři, nedodržující zákonem daná pravidla, se pseudopostihům jen smějí.“ Bylo by třeba velmi vhodné legislativně upravit možnost zastavování marných exekucí bez souhlasu oprávněného, chránit nezabavitelné minimum a například výživné na účtech povinných, aby měli alespoň z čeho žít. „Tento stav však plně vyhovuje menšině, ovšem s výrazným lobbystickým vlivem. Ať už v Exekutorské komoře, nebo v Poslanecké Sněmovně, nebo mezi ministry vlády. Velmi se obávám, že nová Poslanecká Sněmovna, ve které bude mít s největší pravděpodobností výraznou většinu ANO 2011, bude mít ještě větší nechuť do problematiky exekucí zasáhnout. Tři a půl roku jsem byl svědkem, jak toto hnutí něco jiného hlásá a úplně jinak koná. Cílem současného ministra Pelikána je pod předstíranou kamufláží současný stav ještě více utužit,“ uzavírá Fiedler.
V oblasti exekuční legislativy se podle zástupců Hnutí ANO podařilo v tomto volebním období dosáhnout mnoha změn. „Exekutorům se snížily odměny v důsledku nové úpravy exekutorského tarifu, zavedly se změny v pravidlech pro exekutory, dále se zvýšily a zpřísnily kontroly exekutorů,“ vypočítává změny místopředseda sněmovny Radek Vondráček (ANO). I podle něj je nedořešenou záležitostí zavedení tzv. exekutorské teritoriality, u které panují odlišné názory nad jejími variantami, výhodami a nevýhodami.
Ústředními tématy další debaty nad exekucemi by mohly být v příštím volebním období například předexekuční splátkové řízení vedené soudním exekutorem – tedy možnost splátkového kalendáře u bagatelních pohledávek před samotným započetím exekuce, a to bez nutnosti souhlasu věřitele.
Opatření, která by omezila zahajování zjevně marných a bezvýsledných exekučních řízení. Řešení, která umožní ukončit exekuční řízení u případů, když už nelze očekávat reálné uspokojení vymáhaných nároků (typicky pro dlouhodobou nemajetnost) a konečně propojení exekučního a insolvenčního řízení tak, aby exekuce mohla plynule přejít i do insolvenčního řízení a vymáhání pohledávky se zrychlilo a zlevnilo.
Dušan Šrámek