Evropský parlament přijal rezoluci, prostřednictvím které vytyčuje budoucí trendy v dopravě. Poslanci požadují rychlý přechod na elektromobilitu, inteligentní tachografy, nebo rovněž jednotný unijní systém silničních poplatků. Předznamenávají tak ucelený balíček nové legislativy, který brzy představí Evropská komise.
Evropský parlament nedávno schválil několik legislativních návrhů, které pravděpodobně změní naše odpadové hospodářství. Nyní začíná jednat o komplexní regulaci, respektive liberalizaci silniční dopravy – hodnocení záleží na úhlu pohledu. Unie může získat větší pravomoci na úkor národních států, za což slibuje efektivnější jednotný trh. Parlament nyní přijal společnou rezoluci, Evropská komise koncem května navrhne ucelený “silniční balíček”.
Europoslanec Pavel Telička (ANO, ALDE) doufá, že soubor jednotných pravidel bude schválený “včas, v maximální možné míře”, aby členské státy nemohly štěpit vnitřní trh svými národními pravidly. Zároveň chce zamezit sociálním a ekologickým praktikám, které jednotné unijní ekonomice škodí. “Půjde možná o nejdůležitější legislativu, v dopravním sektoru rozhodně, kterou budeme řešit do konce současného mandátu,” věří Telička.
Například socialisté podle očekávání vyzdvihují sociální práva, především přiměřený odpočinek pro profesionální řidiče. „Za důležitou považuji jednoznačnost a vymahatelnost pravidel,” říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Evropská federace pracovníků v dopravě naopak zveřejnila svoje obavy – ze zkrácení a rozdrobení přestávek, nuceného dlouhodobého nocování v kabině auta apod.
Petr Woff