Dva roky trvalo vláčení bývalého ředitele pražského magistrátního Odboru městského investora (OMI) Jana Beránka v kauze dostavby tunelu Blanka po soudech a policejních výsleších. Hrozilo mu osm let vězení. Odvolací soud nyní potvrdil jeho nevinu a ostře zkritizoval konstrukt obžaloby. Státní zástupkyně Městského státního zastupitelství Iva Bicanová, která případ dozorovala, se zřejmě kárnému stíhání vyhne. Beránek České justici řekl, že bude po státu vymáhat odškodnění.

Podle žalobkyně Beránek způsobil městu škodu přesahující 30 milionů korun. Pražský městský i vrchní soud se ale shodly, že Beránek svým postupem hlavnímu městu nejspíše uchránil stamiliony korun a zabránil tomu, aby se stavba zastavila.

Beránek v roce 2013 uzavřel smlouvu se společnostmi Valbek, Satra a Weil, které měly provést kategorizaci dodatečných prací na tunelu Blanka, jejichž proplacení si nárokovala stavební firma Metrostav. To však bylo podle policie zbytečné a kategorizaci měla provést městská firma Inženýring dopravních staveb, policie také Beránka obvinila, že zakázku uzavřel nezákonně. Nic z toho se ale neprokázalo a soudy obžalobu zcela smetly ze stolu.

„Konstrukce obžaloby je nemožná,“ uvedla ve svém rozhodnutí soudkyně Městského soudu v Praze Veronika Čeplová v první instanci. Předseda senátu Vrchního soudu v Praze Petr Píša, který verdikt Čeplové potvrdil poukázal na to, že Beránkovi uvedený postup navrhli najatí právníci a schválil jej legislativní odbor magistrátu i rada města. „Žaloba nevychází ze znalosti složité problematiky, kterou musel obžalovaný tehdy řešit,“ uvádí se v rozsudku, který je ke státní zástupkyni ostře kritický.

Městský státní zástupce v Praze Martin Erazím ale kárnou žalobu na Ivu Bicanovou nepodá. České justici to sdělila mluvčí MSZ Štěpánka Zenklová. „Stoprocentně budu podávat žalobu a žádat odškodnění,“ uvedl nyní Beránek, který zpochybňuje mimo jiné znalecký posudek, který hrál v celém procesu důležitou roli. Zasáhnout tak mohou pouze Erazímovi nadřízení nebo ministr spravedlnosti.

Mohlo by vás zajímat

Tunel Blanka byl otevřen předloni v září po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Vyšel na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard dráže, než bylo původně plánováno.

Eva Paseková