Čtvrtina z nově pořizovaných aut veřejnými zadavateli, bude muset mít alternativní pohon. Vyplývá to z návrhu nařízení vlády, které má redakce Ekonomického deníku k dispozici.
Pětadvacet procent aut s nimiž jezdí státní úředníci, by do roku 2020 mělo mít alternativní pohon. Do konce roku 2030 by to měla být polovina vozového parku. Plánuje to vláda a chystá nařízení, které by mělo platit od října, jež stanoví, že čtvrtina všech nově pořizovaných vozů veřejnými zadavateli, musí mít alternativní pohon. Ekonomický deník má k dispozici návrh tohoto nařízení. „Závazek státní správy na obměnu vozového parku za vozidla s alternativním pohonem je v současné době zakotven v Národním programu snižování emisí České republiky schváleném usnesením vlády č. 978 z 2. prosince 2015,“ uvádí se ve vládním materiálu s tím, že opatření se nevztahuje na terénní a speciální vozidla, pokud jsou nezbytná pro výkon činnosti.
Podle něj je už s Českou republikou zahájeno tzv. infringementové řízení za překračování imisních limitů pro suspendované částice PM10 a NO2. I proto vláda chystá nařízení, jímž se budou muset řídit všechna ministerstva, jejich podřízené organizace a další instituce, které jsou tzv.“veřejným zadavatelem“. Při přípravě tohoto nařízení bylo pamatováno i na malé veřejné zadavatele – třeba malé obce, které nakupují menší počty vozidel. Pokud budou nakupovat tři a méně vozů, nemusí podmínku čtvrtiny nákupu s alternativním pohonem dodržet.
Jiří Reichl