Aféra známá jako Dieselgate pokračuje v České republice. K prvním čtyřem tuzemským žalobám na automobilky koncernu Volkswagen přibylo dalších více než tisíc zákazníků, kteří požadují kompenzaci. Konkrétní dohodu mezitím vyjednala Věra Jourová, která zodpovídá za spotřebitelská práva v Evropské komisi.
Německý automobilový koncern Volkswagen AG oficiálně přiznal, že občas falšoval emisní testy svých vozů. V České republice využila příležitost společnost Safe Diesel s.r.o., která vybízí majitele problematických strojů, aby požadovali náhradu. Akce má reálné důsledky: Zatím byly podány čtyři soudní žaloby a přibývají další zájemci o společný proces. “Přes registrační formulář na webu safediesel.cz naskakují nové registrace nebývalým tempem, celkový počet už výrazně přesáhl tisícovku,” napsal nám za společnost Jiří Hrabovský.
“K podobným krokům nevidíme důvod, zákazníkům podle našeho názoru nevznikla a nevzniká žádná újma,” reaguje za Volkswagen tiskový mluvčí Vítězslav Pelc.
Jourová jedná o dobrovolných kompenzacích
Soudní procesy bychom teoreticky mohli přeskočit, anebo aspoň urychlit, kdyby starý kontinent postupoval společně podobně jako USA. Tam Volkswagen přistoupil na několik kompenzačních dohod v řádu miliard dolarů, například začátkem letošního roku přijal vládní návrh, aby zaplatil na pokutách 4,3 miliardy dolarů (celkem asi 108 miliard Kč).
Mezitím, od loňského září probíhá jednání mezi Volkswagenem a Evropskou komisí, kde zodpovídá za ochranu spotřebitelů Češka Věra Jourová, jinak rovněž členka hnutí ANO. Finanční kompenzace domluveny ani nařízeny nebyly, určitý posun však nastal.
“Představenstvo Volkswagenu souhlasilo, že individuálně informuje všechny spotřebitele do konce roku 2016 a opraví všechna auta do podzimu 2017,” shrnuje dosavadní výsledek Evropská komise. Protistraně bylo také několikrát navrženo, aby vyplácela dobrovolně kompenzace. Chyběla k tvrdšímu postupu politická vůle, anebo spíše kompetence? “V Evropě je to záležitost pro národní soudy a úřady, aby rozhodovaly případ od případu,” konstatuje tiskové oddělení Evropské komise.
Tuzemská auta jdou opravit, americká nikoli
Petr Woff