Finanční správa vydala další spisek k elektronické evidenci tržeb. Odpovídá v něm na logickou otázku poplatníků, jak se letos pozná minoritní tržba 176 tisíc korun nebo 49 procent všech tržeb a kdy ji musí poplatník evidovat: Testem, který si každý poplatník vykoná za jednu provozovnu za loňský kalendářní rok. Institut minoritní tržby, tedy tržby menší než je tržba z hlavní činnost, vymyslela sama finanční správa. Zákon nic takového neobsahuje.
Poslanci schválili EET všech tržeb, nikoli jen v určité fázi těch větších tržeb a všech tržeb až ve fázi, kdy je zákonem nařízeno evidovat tržby ze všech činností. Zcela nový institut „minoritní tržba“ se však objevil v Metodickém pokynu Generálního finančního ředitelství ze srpna loňského roku, o kterém Česká justice opakovaně informovala.
Nyní finanční správa tento institut, který oproti zákonu zavedla, upřesňuje prostřednictvím nedatového a nepodepsaného Doplnění Metodického pokynu. V něm řeší zejména otázku, jak se minoritní tržba počítá a které období je základem pro její výpočet.
Každý poplatník musí své činnosti zatřídit do klasifikace NACE
Podle Doplnění Metodického pokynu si musí každý živnostník – poplatník sám udělat test, jehož základem jsou přijaté tržby v hotovosti z jednotlivých činností podle NACE za předcházející kalendářní rok. „S ohledem na základní smysl konceptu ,minoritních´ činností jsou pro posouzení činnosti ,minoritní´ a činnosti ,hlavní´ a pro posouzení kritérií, při jejichž splnění bude moci poplatník začít evidovat tržby z minoritní činnosti až s tržbami z činnosti hlavní, vždy zohledňovány platby přijaté poplatníkem v rámci jedné provozovny, které zároveň splňují formální a materiální náležitosti evidované tržby ve smyslu ZoET, a to za předcházející kalendářní rok. Do objemu posuzovaných plateb tedy nebudou zahrnuty např. platby uskutečněné převodem z účtu na účet nebo platby, které poplatníkům plynou z nepodnikatelské činnosti,“ uvádí se v novém spisku Finanční správy.
Na začátku testu si musí živnostník veškeré svoje činnosti zařadit do klasifikace NACE: „Poplatník zmapuje svoji celkovou podnikatelskou činnost a zatřídí jednotlivé činnosti podle klasifikace NACE,“ uvádí návod FS. Podle objemu tržeb pak určí, která tržba ze které činnosti je hlavní a která vedlejší. Poté tyto tržby zařadí pod jednotlivé fáze, od kdy má povinnost EET, tedy on-line zasílat státu hlášení o převzaté tržbě z té které činnosti.
Výsledkem jsou podle doplnění metodického pokynu dvě varianty, které vypadají doslovně takto:
Poplatník vyhodnotí, zda může koncept minoritních tržeb aplikovat:
a) Pokud je poplatník povinen tržby z hlavní činnosti (resp. některé z hlavních činností) začít evidovat dříve než tržby ze všech minoritních činností, pak nelze tržby z jednotlivých minoritních činností začít evidovat později, než ve fázi, kam příslušná činnost podle klasifikace NACE spadá = > poplatník je povinen evidovat tržby z jednotlivých činností vždy ve fázi, kam příslušná činnost podle klasifikace NACE spadá, a to bez ohledu na to, zda se jedná o tržby z minoritní činnosti či hlavní činnosti.
b) Pokud poplatník přijímá tržby z minoritní činnosti (resp. více minoritních činností), které by měl s ohledem na zařazení podle klasifikace NACE začít evidovat dříve než tržby z činnosti hlavní (resp. některé z hlavních činností), může otestovat, zda má možnost začít evidovat tržby z této minoritní činnosti (resp. více minoritních činností) až později v některé z dalších fází, a to ve smyslu výkladu obsaženém v Metodickém pokynu k aplikaci zákona o evidenci tržeb zveřejněném na webu
Případ výrobce a prodejce koláčů se stolem a záchodem
Pro lepší srozumitelnost výše uvedených normálnímu člověku uvedených nesrozumitelných variant předkládá Finanční správa celkem tří příklady – případové studie.
První z nich je případ živnostníka, který provozuje výrobu a prodej pekařských a cukrářských výrobků a navíc má ve vlastní prodejně pro zákazníky židle, dva stolečky a záchod pro případ konzumace na místě. Část prodávaných výrobků jsou vlastní výrobky, část živnostník nakupuje a dále prodává. Objem těchto přijatých plateb je podobný. Naopak tržby z provozovny se stolem, židlemi a záchodem jsou zanedbatelné. „Poplatník na základě objemu plateb z jednotlivých činností za rok 2015 vyhodnotil, že poskytování stravovacích služeb je pro něho minoritní činností a činnost spočívající v maloobchodu a výrobě jsou činnosti hlavní. Evidence tržeb ze stravovacích služeb spadá dle klasifikace NACE do 1. fáze,“ uvádí FS živnostníka do situace, která je v Doplnění Metodického pokynu předvedena tabulkou s jednotlivými tržbami za jednotlivé činnosti za roky 2015 a 2016.
Přichází samotný test: Vzhledem k tomu, že pro poplatníka je poskytování stravovacích služeb minoritní činností, provedl test, zda má možnost začít evidovat tržby z této minoritní činnosti až později, resp. ve 2. fázi spolu s tržbami z hlavní činnosti týkající se maloobchodu následujícím způsobem:
Test živnostníka pekaře s prodejnou, stolem a záchodem:
Posouzení povinnosti evidovat tržby za stravovací služby k 1.12.2016: Celkový objem plateb v provozovně za rok 2015 (předchozí kalendářní rok) činil:· 15 000 + 270 000 + 300 000 = 585 000 Kč1 . Platby z minoritní činnosti týkající se stravovacích služeb v roce 2015 činily: 15 000 Kč (tj.· < 175 000 Kč => kritérium absolutní výše objemu plateb je splněno). Poměr plateb z minoritní činnosti k celkovému objemu plateb:· 15 000 / 585 000 = 2,56 % (tj. < 49% => kritérium poměru objemu plateb je splněno).
Posouzení povinnosti evidovat tržby za stravovací služby k 1.1.2017: Celkový objem plateb v provozovně za rok 2016 (předchozí kalendářní rok) činil:· 15 000 + 270 000 + 300 000 = 585 000 Kč. Platby z minoritní činnosti týkající se stravovacích služeb v roce 2016 činily: 15 000 Kč (tj.· < 175 000 Kč => kritérium absolutní výše objemu plateb je splněno). Poměr plateb z minoritní činnosti k celkovému objemu plateb:· 15 000 / 585 000 = 2,56 % (tj. < 49% => kritérium poměru objemu plateb je splněno).
Závěr: Vzhledem k tomu, že objem plateb z minoritní činnosti nepřevýšil částku 175 000 Kč, a zároveň tvořil méně než 49 % z celkových plateb uskutečněných v dané provozovně, a to jak za rok 2015, tak i za rok 2016, lze tržby z této minoritní činnosti začít evidovat až ve 2. fázi, tj. od 1.3.2017 spolu s tržbami z hlavní činnosti spočívající v maloobchodu. Tržby z výroby je poplatník povinen evidovat až ve 3. fázi, tj. od 1.3.2018.
Celé Doplnění Metodického pokyne včetně podrobných informací, výpočtů a dalších testů naleznete zde.
Irena Válová