Ministr dopravy Dan Ťok podepsal dodatek ke smlouvě na výběr mýta do konce roku 2019. I nadále jej bude zajišťovat konsorcium firem vedené společností Kapsch.
Maximálně 5,629 miliardy korun zaplatí do konce roku český stát za výběr mýtného na zpoplatněných úsecích. Výtěžek by se měl pohybovat okolo 33 miliard korun. Ťok svým podpisem dokončil krok, který mu v polovině července schválila vláda, tedy zajistit výběr mýta i po prosinci 2016, kdy končí původní desetiletá smlouva. O tom, že prodloužení kontraktu je jediným možným řešením, informoval Ekonomický deník v řadě textů, například v květnovém Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS.
Ministerstvo dopravy ve svém prohlášení tvrdí, že se mu podařilo vyjednat slevu na provozu mýta ve výši 1,54 miliardy korun na léta 2017-2019. Jaké další výhody se podařilo dohodnout, není v tuto chvíli jasné. V textu Stát „přistřihne křídla“ Kapschi – chystá dodatek k mýtu jsme však podrobně popisovali, čím argumentoval ministr Dan Ťok před poslanci a později kolegy ministry, aby mu dodatek se stávajícím provozovatelem schválili. Bude tedy zajímavé porovnat, co se opravdu podařilo vyjednat. „Koaliční vládě se dneškem podařilo rozvázat státu ruce pro další roky, aby mohl být vypsán otevřený tendr pro mýtný systém na další období. Zabránili jsme tím výpadku mýta ve výši deseti miliard korun ročně, které putují na opravy silnic. Napravili jsme také nedostatky původní smlouvy, která nepočítala se svým koncem a s předáním systému jinému provozovateli. Ještě tato vláda tak bude moct vypsat tendr na technologicky neutrální mýtný systém,“říká ministr dopravy Dan Ťok.
Podepsání dodatku se stalo terčem kritiky bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury. „Uzavření dodatku na provozování mýtného systému s firmou Kapsch považuji za závažné selhání ministra dopravy Dana Ťoka a celé vlády. Daňoví poplatníci zaplatí několik miliard korun, aniž by měli jistotu, že danou službu nelze v otevřené soutěži nakoupit levněji. Právě otevřená soutěž měla umožnit ostatním společnostem, které elektronické mýto již jinde provozují, aby o zakázku soutěžily a byly tedy nucené poskytnout České republice co nejvýhodnější nabídku,“ uvedl v prohlášení Stanjura.
„Důvodem pro nynější smlouvu s Kapschem a pokračováním současného systému na nejvýše tři roky není to, že ministerstvo dopravy nestihlo vypsat soutěž, ale to, že ji vůbec nebylo možné vypsat. Stát neměl k systému klíč, ten nyní získává,“ vysvětluje ministr Ťok.
Ťok a jeho lidé nyní hledají firmu, která jim pomůže připravit „velký“ tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Aby mohla být zakázka dobře vypsána, je potřeba vyřešit otázku případného rozšiřování zpoplatněných úseků, což je výsostně politické rozhodnutí. Ministerstvo dopravy před dvěma týdny poslalo do vlády materiál, v němž analyzuje různé možnosti. Vyplývá z něj, že pokud bude celková délka nově zpoplatněných úseků do 700 kilometrů, je ekonomicky nevýhodné měnit stávající technologii výběru mýta Pokud by to bylo nad 700 kilometrů, už by se vyplatilo uvažovat nad změnou systému. Ve stejném materiálu ministerstvo navrhuje, zpoplatnění jen některých vybraných silnic I. třídy. Podrobně jsme o tomto návrhu psali v textuMinisterstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“ .
Jiří Reichl