Odsouzení ve výkonu trestu ve Věznici Vinařice dostanou novou pracovní příležitost. V nově vybudovaném call centru budou oslovovat potenciální zákazníky pro společnost T-Mobile. Pracující odsouzení musí úspěšně absolvovat rekvalifikační kurz akreditovaný Ministerstvem školství pro pracovní činnost Operátor call centra. V průběhu 2 let trvání projektu projde předvýběrem 400 osob, 90 z nich pak bude do projektu skutečně zařazeno.
Tuto situaci zažil asi každý. Operátor z call centra vás před mobilní telefon osloví s nabídkou tarifu nebo dalších služeb. Podobnou činnost nyní za zákonem stanovenou mzdu budou moci vykonávat odsouzení z Věznice Vinařice. Projekt spouští Vězeňská služba ČR se společností A-Giga za podpory Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva práce a sociálních věcí a společnosti T-Mobile a za podpory Evropského sociálního fondu. Podobné programy fungují i v zahraničí.
O tom, zda bude vězeň do programu zařazen, rozhodne skupina odborníků: vedoucí výkonu trestu, lékař, psycholog, speciální pedagog, sociální pracovnice, ostraha, prevence, ekonomické a správní oddělení. Zařazení schválí také ředitel věznice. V rekvalifikačním kurzu se pak vězni učí komunikaci nebo základním IT dovednostem.
Po propuštění mohou vězni, kteří se při oslovování zákazníků osvědčí, získat zaměstnání v běžném civilním call centru. Ideálním počtem vězňů, kteří by takto mohli být zaměstnáni by mělo být 20 lidí. „Jsem odsouzený na tři roky za krádeže a jsem na začátku trestu. O práci tu zájem mají skoro všichni, bez práce se člověk nudí a z toho vznikají i nepokoje,“ řekl České justici jeden z vězňů, který již v call centru pracuje a úspěšně absolvoval rekvalifikační kurs.
Telefonní čísla zákazníků, které budou vězni oslovovat, jsou podle jednatelky firmy A-Giga generována náhodně pomocí speciální aplikace. Odsouzení nemají přístup k osobním údajům klientů, mohou získat pouze jejich jméno. Má-li klient o nový tarif zájem, předají jeho kontakt vězni civilním zaměstnancům. Aplikace call centra jsou provozovány na serverech mimo věznici. Vězni budou pracovat ve čtyřhodinových směnách.
Podle ministra spravedlnosti Roberta Pelikána jde o další z plánovaných kroků, které mohou pomoci zvýšit zaměstnanost odsouzených, a to přímo ve věznici. Bylo podle něj chybou, že původní projekt byl ukončen „na základě paniky vyvolané nepravdivými informacemi“. Šlo o reportáž televize Nova, která uvedla, že se vězni dostali k citlivým údajům. „Zaměstnávání odsouzených je mou velkou prioritou. Ze zahraničních zkušeností víme, že správné pracovní návyky jsou jednou z hlavních zbraní proti recidivě odsouzených. Mou snahou proto je, aby pracovali všichni odsouzení, kteří pracovat mohou. Projekt call centra je dalším krokem, který nám pomůže se k tomuto cíli přiblížit,“ uvedl Pelikán. Podle něj jsou celkové finanční dopady projektů na zaměstnávání vězňů pozitivní. Připustil ale, že je potřeba více příslušníků Vězeňské služby a to zejména v situacích, kdy odsouzení pracují mimo káznice.
Podle jeho náměstka pro vězeňství Vladimíra Zimmela ministerstvo v tomto roce již zaměstnalo více než 1100 odsouzených oproti minulému roku.
Odsouzení zapojení do této iniciativy mají pracovní smlouvu přímo s věznicí, odměna je dána zákonem. „Konkrétně je to 4500 korun hrubého měsíčně,“ uvedl ředitel Věznice Vinařice Miroslav Hadrava. Zájem o práci je podle něj mezi vězni velký.
Platí tak dluhy, náklady na pobyt ve výkonu trestu a případně mohou i podporovat své rodiny. „Jde zejména o to, aby se věznici naučili pracovním návyků, které často po příchodu do věznice nemají. Je všeobecně známo, že v ČŘ je recidiva na 70 procentech. Recidiva osob, které v minulosti prošly tímto projektem byla 18 procent,“ uvedl generální ředitel Vězeňské služby Petr Dohnal.
Eva Paseková