Stejně jako mají do centrálního registru obyvatel přístup soudy nebo Policie ČR, měly ho od roku 2013 do roku 2014 i Česká televize a Český rozhlas. Avšak dělo se tak bez opory v zákoně, za což bylo s ministerstvem vnitra vedeno řízení o pokutě. Zákon byl ovšem novelizován, takže Česká televize i rozhlas mají nyní přístup k datům všech obyvatel České republiky podle zákona.

Naprosto absurdní situace je popsána ve výroční zprávě o činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů za rok 2015. Z popisu případu vyplývá, že ČT a Čro někdo udal, že neoprávněně vstupuje do centrálního registru obyvatel, což se následně potvrdilo: „V červenci 2015 byla ukončena kontrola zaměřená na dodržování povinností Českou republikou, Ministerstvem vnitra České republiky, uvedených v Hlavě II zákona č. 101/2000 Sb. v souvislosti s přístupem Českého rozhlasu a České televize k informacím z centrálního registru obyvatel. Kontrola byla provedena na základě podnětů zaslaných Úřadu k prošetření neoprávněného přístupu Českého rozhlasu  a České televize do Registru obyvatel České republiky (dále jen „ROB“),“ uvádí se ve Zprávě.

Šetřením Úřad zjistil, že přístup televize i rozhlasu do registru obyvatel umožnilo ministerstvo vnitra na základě žádosti ministerstva kultury: „Provedenou kontrolou bylo zjištěno, že existuje přístup k základním registrům daný ze zákona na základě požadavku orgánu veřejné moci. ČT a ČRo měly nastaven přístup do ROB na základě žádosti Ministerstva kultury. Přístup do ROB pro ČRo byl stanoven „Rozhodnutím o vydání certifikátu“ na základě žádosti o umožnění přístupu orgánu veřejné moci k poskytovaným službám. ČRo byl přístup do ROB využíván od 24. 6. 2013 do 9. 10. 2014. Žádost ČT vypořádalo Ministerstvo vnitra České republiky rovněž „Rozhodnutím o vypořádání žádosti“ a ČT byl přístup do ROB využíván v období od 9. 9. 2014 do 9. 10. 2014,“ popisuje Zpráva, jak k situaci došlo.

57044

Při kontrole agend prováděné Ministerstvem vnitra bylo následně zjištěno, že zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, není zákonným oprávněním pro vstup ČT a ČRo do ROB. Přístup do ROB byl ČT a ČRo ukončen, uvádí se ve Zprávě.

Mohlo by vás zajímat

Jaké údaje obsahuje registr obyvatel

Podle zákona je správcem registru obyvatel ministerstvo vnitra. V registru obyvatel se o každém vedou tyto údaje a) příjmení, b) jméno, popřípadě jména, c) adresa místa pobytu, popřípadě též adresa, na kterou mají být doručovány písemnosti podle jiného právního předpisu, v případě adresy, na kterou mají být doručovány písemnosti podle jiného právního předpisu, se vede i údaj o identifikaci poštovní příhradky nebo dodací schránky nebo adresa, d) datum, místo a okres narození, u subjektu údajů, který se narodil v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil; údaj o místě a okrese narození na území České republiky se vede ve formě referenční vazby  e) datum, místo a okres úmrtí, jde-li o subjekt mimo území České republiky, vede se datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, vede se den, který je v rozhodnutí uveden jako den smrti, popřípadě jako den, který nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí; údaj o místě a okrese úmrtí na území České republiky se vede ve formě referenční vazby, f) státní občanství, popřípadě více státních občanství, g) čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů h) záznam o zřízení datové schránky a identifikátor datové schránky, je-li tato datová schránka zpřístupněna.“

Proč vůbec ČT a Čro zjišťovalo výše uvedené údaje o obyvatelích z registru obyvatel? Kvůli vymáhání poplatků, pokut a zjišťování informací o těch obyvatelích, kteří se nepřihlásili jako plátci poplatku za televizi a rozhlas. „Provozovatel vysílání ze zákona je za účelem kontroly dodržování tohoto zákona oprávněn zjišťovat údaje o neevidovaných poplatnících a vést jejich evidenci v rozsahu stanoveném v odstavci podle § 10 téhož zákona Vymáhání dlužných poplatků a přirážky k poplatkům, nezaplatí-li poplatník včas rozhlasový a televizní poplatek nebo přirážku k poplatkům ani na základě výzvy provozovatele ze zákona, ve které bude stanovena přiměřená lhůta k úhradě, je provozovatel vysílání ze zákona oprávněn domáhat se svého práva u soudu včetně zaplacení úroku z prodlení určeného předpisy práva občanského,“ uvádí Úřad v popisu tohoto případu.

Co se stalo? Vlastně nic

Podle Zprávy ministerstvo vnitra namítalo, že není oprávněno vykládat zákon č. 348/2005  o televizních a rozhlasových poplatcích. „Nesporně však má povinnost posoudit existenci zákonného důvodu pro přístup ČRo a ČT do ROB, tj. zda je zákonem takový přístup ČRo a ČT do ROB dán, k jakému účelu a v jakém rozsahu. Citovaná právní úprava (zákon č. 348/2005 Sb.) neumožňuje ČRo a ČT přístup k osobním údajům v ROB. Kontrolou nebyl zjištěn  – a v průběhu kontroly nebyl ani tvrzen – zákonný důvod pro přístup ČRo a ČT k osobním údajům v ROB,“ uvádí se ve Zprávě.

Uvedenému hodnocení také odpovídá provedené opatření Ministerstva vnitra k ukončení přístupu ČRo a ČT do ROB a navrhovaná novela zákona č. 348/2005 Sb., obsahující zákonný důvod pro přístup ČRo a ČT do ROB. Následně po skončení kontroly bylo zahájeno správní řízení o uložení pokuty,“ uzavírá podrobný popis nezákonného přístupu veřejnoprávní televize a rozhlasu do registru obyvatel.

Závěr příběhu ilustruje, jak snadná řešení má stát k dispozici a jak nicotný význam pro představitele státu může představovat zákon. Jedná vrchnost nezákonně, protože zákonodárce nevydal oprávnění přistupovat k centrálnímu registru obyvatel? Zákon se změní, bez zájmu kohokoli, aniž by kdokoli přemýšlel o jeho obsahu, významu i důvodech, proč tak původně zákonodárce neučinil.

Zákon 348/2005 o rozhlasových a televizních poplatcích platný od 1. ledna 2016

 11a

Využívání údajů z informačních systémů

(1) Provozovatel vysílání ze zákona využívá pro účely vedení evidence poplatníků rozhlasového nebo televizního poplatku podle § 8 a pro účely vymáhání dlužných poplatků a přirážky k poplatkům podle § 10 ze základního registru obyvatel tyto referenční údaje:

  1. a) příjmení,
  2. b) jméno, popřípadě jména,
  3. c) adresa místa pobytu, popřípadě adresa, na kterou mají být doručovány písemnosti podle zvláštních právních předpisů,
  4. d) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
  5. e) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí subjektu údajů mimo území České republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, den, který je v rozhodnutí uveden jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí,
  6. f) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
  7. g) záznam o zřízení datové schránky a identifikátor datové schránky, je-li tato datová schránka zpřístupněna.

(2) Provozovatel vysílání ze zákona využívá pro účely vedení evidence poplatníků rozhlasového nebo televizního poplatku podle § 8 a pro účely vymáhání dlužných poplatků a přirážky k poplatkům podle § 10 ze základního registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci všechny referenční údaje, s výjimkou agendového identifikátoru fyzické osoby pro agendu registru osob.

Irena Válová