Čeští spotřebitelé mají zájem o řešení sporů s obchodníky prostřednictvím mimosoudní cesty, která funguje od února. Česká obchodní inspekce (ČOI) eviduje celkem 1269 žádostí o mimosoudní řešení spotřebitelského sporu. Z toho 187 bylo úspěšně ukončeno dohodou obou stran, v 217 případech strany k dohodě nedospěly. ČOI odmítla 169 žádostí. Zbytek žádostí inspekce aktuálně řeší. Uvedl to mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

„Nejčastěji se žádosti o zahájení mimosoudního řešení sporů týkají neuznané reklamace spotřebního zboží, problémy v e-commerci, sporů ze služeb (smlouvy o dílo, cestovní smlouvy, pojišťovnictví),“ dodal Fröhlich.

Mezi důvody odmítnutí žádosti ze strany inspekce patřilo například to, že ve sporu již rozhodoval soud, navrhovatel nebyl spotřebitel či návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od prvního uplatnění práva u prodávajícího.

Do ledna byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim je případně nápomocen radou a názorem. Ve sporu ale rozhoduje. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.

Mohlo by vás zajímat

Mimosoudní řešení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele. Ten může návrh podat do jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci. Řízení je bezplatné a své náklady by si měly hradit strany samy. Prodávající má povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní.