Právníci Státní správy hmotných rezerv (SSHR) jednají s insolvenčním správcem zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe o technických podmínkách, za kterých budou zástupci správy vpuštěni do skladu v německém Kraillingu. Na twitteru to dnes uvedl předseda SSHR Pavel Švagr. Z Bavorska si na základě čtvrtečního rozhodnutí správce může Česko odvézt naftu za více než miliardu korun, k níž se dosud nemohlo dostat. Podle informací ČTK jedná správa rezerv o převozu nafty kromě insolvenčního správce také se státním distributorem paliv Čepro.

Mluvčí SSHR Jakub Linka dnešní jednání s insolvenčním správcem jen potvrdil, správa je podle něj ale ani po jeho skončení komentovat nebude. „Technické podmínky jsou naše interní záležitost. Ani po jednání je nebudeme zveřejňovat,“ řekl ČTK.

Problémem převozu nafty z Německa je mimo jiné jeho termín. Správce jej stanovil do 30. dubna, což Švagr ve čtvrtek označil z technických důvodů za nereálné. Za nesmyslný a umělý označil termín i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila i pohledávky za dalších 300 milionů korun. Dalších až 300 milionů korun podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem dělají nárok až na 1,8 miliardy Kč.

Mohlo by vás zajímat

Möllenův mediální zástupce Patrick Sutter dnes ČTK řekl, že rozhodnutí správce o možném odvozu nafty je motivováno tím, že jednání, která trvají už více než rok, jsou prozatím do značné míry bezvýsledná. „SSHR za tuto dobu nehradila žádné skladovací poplatky či kompenzaci za užívání skladu. SSHR navíc opakovaně zpochybnila již dojednané záležitosti, takže momentálně nelze hovořit o pokroku při vyjednávání,“ uvedl Sutter.

Správa rezerv s argumenty Möllena nesouhlasí. „Velmi rádi bychom insolvenčnímu správci platili skladovací poplatky, musel by nám ale nejprve vystavit fakturu. Jenže tím by uznal, že nafta patří ČR. Jak máme platit za něco, o čem tvrdí, že nám to nepatří?“ řekl v reakci ČTK Linka.

Sutter dále podotkl, že insolvenčnímu správci také dosud není známo, jakým způsobem si SSHR, respektive Česko uskladněné zásoby nafty vyzvedne. „Ohledně tohoto postupu panují také další neobjasněné technické i právní otázky,“ sdělil. Potvrdil také, že vydání nafty neznamená, že je uznáno vlastnické právo České republiky. Insolvenční správce si mimo jiné vyhrazuje právo vznést požadavek na vrácení, dodal.

Situaci s odvozem komplikuje kromě šibeničního termínu také rozbitá železniční vlečka ve skladu v Kraillingu. Právě tím Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40.000 až 250.000 eur (1,1 až 6,8 milionu Kč). Švagr ve čtvrtek nevyloučil to, že správě nezbude nic jiného než zajistit opravu vlečky na vlastní náklady. Doplnil, že kdyby byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport třeba kolem 2500. O tom, zda jsou k dispozici, spekulovat nechtěl.

Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.