Exekuce, která je v současnosti vedena na hlavní město Praha kvůli kauze Opencard, nebude mít vliv na chod měst, ani na život jejích obyvatel. Praha tak bude moci i nadále nakládat se svým majetkem. České justici to sdělil exekutor pro Prahu 10 Igor Ivanko, který je exekucí pověřen. „Exekuce se nijak nedotkne společností ve vlastnictví obce, stejně jako se exekuce nedotkne žádných služeb, které hlavní město Praha zajišťuje svým obyvatelům,“ říká v rozhovoru.
Můžete říci, čeho konkrétně se exekuce týká?
Bohužel nemohu. Soudní exekutor je vázán mlčenlivostí ohledně všech skutečností, které se dověděl v souvislosti s exekučním řízením. S ohledem na uvedené je možné se o této exekuci bavit pouze v obecné rovině.
Exekuce vedená na hlavní město kteréhokoli státu je závažná věc. Jak to, že věc dospěla tak daleko?
Žádný soudní exekutor si kterýkoli případ sám nevymyslí. Vede exekuci vždy zásadně pouze z pověření soudu. Exekutor sám o nařízení exekuce nikdy nerozhoduje. Exekutor prakticky ani nemá možnost odmítnout provedení exekuce. Vámi dotazovaná exekuce se týká vymožení nepeněžité povinnosti, více vám bohužel s ohledem na mlčenlivost nemohu sdělit. V každém případě je exekuce až tím posledním právním aktem, jak se věřitel může domoci svých pohledávek. Zákon dnes dává všem dlužníkům řadu možností, jak se takové situaci vyhnout, a nenechat vše dojít až tak daleko.
Jak se exekuce dotkne činnosti obce? Nebude například Praha omezena v nakládání se svým majetkem, a to i co se týká různých majetkových společností s účastí obce?
Hlavní město Praha není v současnosti omezeno v nakládání se svým majetkem. Exekuce se tím pádem nijak nedotkne společností ve vlastnictví obce, stejně jako se exekuce nedotkne žádných služeb, které hlavní město Praha zajišťuje svým obyvatelům.
Nebude vedení města omezeno například v uzavírání smluv, které by znamenaly nějaké majetkové závazky?
Z výše uvedeného plyne, že možnost uzavírat smlouvy není pro hlavní město Prahu nijak omezeno. Ani tohoto práva se tedy současná exekuce nedotkne.
Je exekuce na tak velkou veřejnoprávní instituci něčím výjimečná? Liší se od exekuce například na privátní subjekty?
Důsledky nařízení exekuce na stát nebo územní samosprávný celek jsou skutečně odlišné od ostatních subjektů – blíže viz již výše zmiňovaný § 44a odst. 5 zákona č. 120/2001 Sb. ve spojení s § 44a odst. 1 toho samého zákona. Obecně lze tedy konstatovat, že v případě státu, vyššího územně správního celku či obce neplatí tak zvané generální inhibitorium. Tento institut zabraňuje po nařízení exekuce povinnému nakládat se svým majetkem, především jej zcizovat. U tak významných veřejnoprávních subjektů ale na rozdíl od privátních subjektů nehrozí, že by například někam utekly, nebo mohly svůj majetek někam převést. Proto u nich generální inhibitorium neplatí, a zákon zde připouští výjimku.
Na druhou stranu je třeba doplnit, že pokud exekutor exekučním příkazem postihne nějaký konkrétně určený majetek státu, obce či kraje v pozici povinného, platí pro povinného absolutní zákaz nakládat s tímto majetkem pod sankcí neplatnosti takového právního jednání. V této situaci již tedy právní úprava stát, obec či kraj nijak nezvýhodňuje.
Dušan Šrámek