Ministerstvo vnitra obchází legislativní pravidla, zní z resortů

Legislativní pravidla vlády dostávají v poslední době pořádně „zabrat“. V rámci připomínkového řízení dochází ke kuriózním situacím, kdy je obcházen spolupředkladatel (nový zákon o zadávání veřejných zakázek) či kdy je návrh zákona předmětem několika desítek zásadních připomínek, které v praxi v podstatě vylučují přijetí kvalitní normy vládou. To je v poslední době například případ novely insolvenčního zákona.

Nejnověji se do absurdní situace dostal návrh ministerstva vnitra na zřízení nového státního podniku s názvem „Národní agentura pro komunikační a informační technologie České republiky“. Ten by měl podle představ vnitra na starosti koordinaci státní politiky v oblasti rozvoje tzv. sítí nové generace a také rozdělování prostředků z fondů EU na jejich výstavbu.

Ministerstvo vnitra (MV) bylo terčem kritiky již při schvalování koncepčního materiálu „Národní plán rozvoje sítí nové generace“, který sice předkládalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), ale MV v rámci připomínkového řízení uplatnilo zásadní připomínku v podobě zcela nového materiálu, který by měl podle jeho představ materiál MPO nahradit.
Takový postup je v legislativním procesu naprosté novum, protože ostatní připomínková místa by se nemohla, v případě jeho akceptování ze strany MPO, k tomuto materiálu vyjádřit. Výsledkem je, že tento „Národní plán“ nebyl dosud přijat a je předmětem „války“ mezi resorty i ministry vnitra Chovancem a průmyslu Mládkem. Přitom se vnitro na tento materiál, respektive na jím uplatněnou zásadní připomínku, odvolává a pracuje s ním v návrhu na založení státního podniku „Národní agentury“ jako s již schváleným.

„MV navrhuje založení specializovaného státního podniku, který má zajistit koordinaci výstavby sítí nové generace tak, aby odpovídala potřebám definovaným v Národním plánu rozvoje sítí nové generace. Tento národní plán však nebyl do současné doby schválen vládou. Dne 22. 6. 2015 bylo zahájeno meziresortní připomínkové řízení k materiálu MPO „Národní plán rozvoje sítí nové generace“, v rámci kterého předložilo MV formou zásadní připomínky komplexní pozměňovací návrh (svůj vlastní) Národního plánu rozvoje sítí nové generace. Ze strany MV se tak jedná o zcela nový návrh tohoto národního plánu, ke kterému neproběhlo meziresortní připomínkové řízení. Tento protinávrh velmi podstatným způsobem mění původní návrh MPO“, píše k tomuto absurdnímu stavu ve svých připomínkách například Nejvyšší kontrolní úřad.

„Dovolujeme si upozornit, že tento materiál nebyl doposud schválen, jeho vznik je provázen silnými rozpory mezi MPO a MV a netransparentními postupy porušujícími mj. princip partnerství, přičemž žádná z dosavadních předložených verzí NPRSNG nesplňuje základní požadavky na něj kladené – chybějící ekonomická analýza zohledňující stav sítí, chybějící na analýzu navazující plán investic, chybějící/nedostatečný model udržitelných investic ad. Navíc za stávající situace (i přes avizované vložení kompromisní verze NPRSNG z dílny MPO a MV, avšak s dalšími partnery doposud neprojednané, do MPŘ na začátku září 2015) je výsledná podoba a termín schválení NPRSNG neznámý“, kritizuje obdobně i Ministerstvo pro místní rozvoj.

Další zvláštností je, že vnitro při připomínkovém řízení obešlo i dva pro rozvoj sítí nové generace klíčové úřady, tedy Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) a Český telekomunikační úřad (ČTÚ). „Národní bezpečnostní úřad vykonává státní správu v oblasti kybernetické bezpečnosti podle § 22 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), o čemž má Ministerstvo vnitra nepochybně znalost, neboť tuto působnost v roce 2011 předávalo tomuto úřadu. V této souvislosti je přinejmenším zarážející, že nebyl Národní bezpečnostní zařazen mezi připomínková místa v rámci meziresortního připomínkového řízení k tomuto materiálu. V této souvislosti důrazně požadujeme, aby napříště takováto situace nenastala, a aby Ministerstvo vnitra k tomu učinilo příslušné opatření“, stojí v úvodu připomínek NBÚ.

Výsledkem tohoto nestandardního postupu MV je, že se k záměru zřídit státní podnik sešlo několik desítek zásadních připomínek z celkem 17 resortů a úřadů, které zásadně s plánem vnitra založit tzv. Nový Telekom nesouhlasí.

(epa)