TOPO míří ze Senátu znovu na půdu sněmovny Foto: Senát

Senátoři chtějí, aby Ústavní soud zrušil část úhradové vyhlášky ve zdravotnictví

Skupina senátorů dnes navrhla Ústavnímu soudu (ÚS) zrušení části letošní úhradové vyhlášky ve zdravotnictví. Důvodem jsou složité koeficienty, jež rozdílně upravují úhrady v jednotlivých krajích. Koeficienty odrážejí migraci pojištěnců mezi kraji, nikoli jejich skutečnou nemocnost.

Podle senátorů tak vznikají nerovnosti v úhradách poskytnutých za stejnou péči jednotlivým nemocnicím. „Koeficienty nejsou v souladu s běžnou logikou ani s tím, co říká náš právní systém,“ řekla dnes novinářům senátorka Jitka Seitlová (za SZ). Podle dalšího senátora Jana Žaloudíka (ČSSD) by měla být vyhláška transparentní a úhrady pro nemocnice předvídatelné. „Nemůžeme se tam dopouštět různých her koeficientů,“ uvedl Žaloudík. Pod návrhem je podepsáno 16 senátorů z různých klubů, minimum je deset.

Podle Seitlové se koeficient může odrážet v kvalitě péče. „Nižší úhrada samozřejmě znamená nižší možnosti zabezpečení personálního i technického, to znamená samozřejmě také rozdíly v kvalitě,“ uvedla Seitlová. Nejlépe je na tom podle ní Praha, nejhůře pak Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Senátoři požádali ÚS o přednostní projednání jejich návrhu. Pokud jim soud vyhoví, koeficienty se přestanou zohledňovat.
Takzvaná úhradová vyhláška každoročně stanovuje hodnoty bodu, výši úhrad a regulační omezení. Podle ní pak platí pojišťovny nemocnicím a lékařům. Dva sporné koeficienty vycházejí z celkového čísla poklesu nebo nárůstu počtu pojištěnců jednotlivých pojišťoven v jednotlivých krajích. Podle předsedy Asociace českých a moravských nemocnic Eduarda Sohlicha je opatření absurdní a nesmyslné. „Poskytovatel nemůže nést zodpovědnost za počet pojištěnců pojišťovny,“ řekl Sohlich. Podle asociace čísla za první čtvrtletí jasně ukazují, že vývoj počtu ošetřených u 67 procent nemocnic má zásadně opačný vývoj od „koeficientu přechodu“ v současné vyhlášce.

Před dvěma lety se ÚS zabýval úhradovou vyhláškou na rok 2013. Tehdy rozhodl, že je protiústavní, přesto ji nechal v platnosti do konce následujícího roku. Okamžité zrušení by prý destabilizovalo zdravotnictví a ohrozilo pacienty. Při výkladu vyhlášky, a zejména při tvorbě vyhlášek na příští roky, však ministerstvo muselo zohlednit názor soudu. Vyhlášku tehdy také kritizovali lékaři, kvůli ní prý chyběly peníze na péči. Většinu úhrad totiž snížila, i když náklady na provoz rostly.

-čtk-