Zákon o obětech trestných činů čeká novelizace. Obsahuje například úpravu poskytování peněžité pomoci obětem trestných činů státem a úpravu vztahů mezi státem a subjekty, které poskytují obětem trestných činů služby odborné pomoci.
Přestože zákon byl přijat 1. 8. 2013 (č. 45/2013 Sb), neodpovídá jeho znění v některých částech směrnici Evropského parlamentu a Rady 2012/29/EU ze dne 25. října 2012, ze které zákon původně vychází. „Navržené změny dále vycházejí z poznatků praxe jednotlivých subjektů aplikujících zákon (Probační a mediační služba, subjekty poskytující pomoc obětem trestných činů, příslušné útvary Ministerstva spravedlnosti), které byly ministerstvem shromážděny po roce jeho účinnosti,“ píše se v důvodové zprávě. Zákon po roce působení podrobili kritice státní zástupci.
Snahou předkládané úpravy je například odstranit některé negativní dopady podřazení řízení o žádosti o poskytnutí peněžité pomoci režimu správního řádu nebo upravit vedení registru tak, aby oběti byly samy schopné si rychle a efektivně vyhledat jednotlivé nabízené služby odborné pomoci, a to i v případech, kdy se nacházejí ve stresu nebo pod vlivem jiných nepříznivých okolností vyvolaných trestným činem. V platné legislativní úpravě podle důvodové zprávy chybí povinnost poskytnutí některých informací obětem trestných činů – např. informace o nejblíže dostupných pobytovýc službách či poskytovatelích lékařské péče.
Senioři se stávají obětmi s narůstající intenzitou
Zákon o obětech trestných činů dle požadavků směrnice rozeznává zvláštní kategorii obětí, které jsou zvlášť zranitelné – existuje zvýšené riziko jejich sekundární viktimizace, resp. riziko prohloubení té primární. Navrhovaná úprava zmiňuje jejich rozšíření a sjednocení. Nově pod pojmem zvlášť zranitelné oběti najdeme rovněž oběti trestného činu teroristického útoku, oběti tzv. hate crimes (trestných činů spáchaných pro příslušnost k některému národu, rase, etnické skupině, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob).
Další rozšíření bude pro osoby starší 60 let. „Rozšíření kategorie zvlášť zranitelných obětí na osoby vysokého věku vychází ze skutečnosti, že se senioři stávají s narůstající intenzitou oběťmi nejrůznějších forem trestné činnosti, zejména majetkového charakteru,“ píše se v důvodové zprávě. Další kategorií jsou oběti u nichž není jisté a nelze zjistit, zda jim je méně než 18 let. V tomto případě je podle navrhované úpravy oběť nutno považovat za dítě.
Finanční pomoc se zefektivní
Další změna je v oblasti vyřizování žádostí o poskytnutí peněžité pomoci. Úprava vyplývá v první řadě ze skutečnosti, že nový zákon o obětech trestných činů oproti předchozí úpravě podřídil řízení o žádosti o poskytnutí peněžité pomoci režimu správního řádu. Podle důvodové zprávy je současný stav často pomalý a neefektivní. Novela si dáá za úkol poskytnutí peněžité pomoci zlepšit v mnoha směrech. Částky jsou u jednotlivých trestných činů nastaveny různě, v případě pozůstalých po mrtvé oběti se pomoc poskytuje až do výše 200 tisíc korun. Před uvedením zákona o obětech trestných činů v platnost se peníze vyplácely až na základě podnětů státních zástupců či policie
Navrhovaná úprava také rozšiřuje oprávnění obětí trestného činu, které neovládají český jazyk, na překlad vybraných písemností – to se týká především práva na překlad odůvodnění rozhodnutí, kterým se řízení končí a na překlad písemností, které oběť považuje za podstatné (potřebné) k řádnému uplatnění svých práv v trestním řízení. Dúvodová zpráva návrhu zákona ovšem upozorňuje, že podíl takových obětí je minimální. Tento bod je také jediný, který si nárokuje případné navýšení prostředků ze státního rozpočtu.
-hof-