Nynější novelou volebního zákona a zákona o shromaždování v poltických stranách a hnutí stát se změnami voleb nekončí. Do konce roku chce ministerstvo vnitra předložit komplexní technickou změnu volebních zákonů.
Vyplývá to z připomínkového řízení k nynější novele volebního zákona, ve kterém ministerstva a Úřad vlády poukázaly na stěhování voličů, mafiánské praktiky a nakupování hlasů na místní úrovni, kterou nynější novela neřeší.
Skutečnost, že povinnost vedení odděleného transparentního volebního účtu s jmenovitou registrací podporovatelů stran a hnutí jakožto i povinnost uvádět zadavatele, zpracovatele a cenu volební propagandy bude podle právě předkládané novely volebního zákona platit pouze pro parlamentní, senátní, krajské a evropské volby kritizují v připomínkovém řízení ministerstva i Úřad vlády. Jmenovaným institucím vadí, že novela zákona se nedotkne obecních voleb a především Prahy jako obce.
Například ministerstvo zemědělství žádá novelizovat rovněž zákon o volbách do zastupitelstev obcí, protože právě tam se podle ministerstva odehrávají nečisté praktiky, sestěhovávání voličů a nákupy hlasů: „Požadujeme novelizovat také zákon č. 491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí. Podle tohoto zákona se řídí volby do zastupitelstev měst a obcí včetně hlavního města Prahy, které lze postavit na úroveň kraje. Zmínka v důvodové zprávě, že by to mohlo odrazovat organizování voleb v malých obcích, nemůže obstát. Jak vedení volebních kampaní tak i jejich financování není bez vad. Pokud jde o malé obce, je možno je vyjmout např. podle velikosti rozpočtu obce. Kupování hlasů, nečisté praktiky vedení kampaní, stěhování voličů a nejasní sponzoři se v tomto segmentu voleb vyskytují v nemalé míře,“ uvádí v zásadní připomínce ministerstvo zemědělství.
Předkladatel k této zásadní připomínce dává vysvětlení: „Problematika úpravy volební kampaně při volbách do zastupitelstev obcí bude upravena komplexně v připravované tzv. „technické“ novele volebních zákonů, jejíž návrh Ministerstvo vnitra předloží do konce roku 2015 vládě,“ odpovídá ministerstvo vnitra opakovaně na zásadní připomínky s totožným obsahem.
Praha je obec, kde voliči neznají kandidáty a jejich poměry
Podle důvodové zprávy k právě předkládané novele volebního zákona novela uděluje ve všech bodech výjimku pro vedení kampaní v obecních volbách, neboť zavedení pravidel v obecních volbách by odradilo kandidáty: „Pravidla vedení volební kampaně a jejího financování, s výjimkou již nyní platných ustanovení, se nezavádějí pro volby do zastupitelstev obcí. Převážná část kandidujících subjektů v komunálních volbách jsou totiž sdružení nezávislých kandidátů a nezávislí kandidáti, pro které by nastavená opatření, jakými jsou povinnost zřízení transparentního volebního účtu, vedení účetnictví o financování volební kampaně, zveřejňování informací o financování volební kampaně na internetových stránkách a vyhotovování zprávy o financování volební kampaně, fakticky působila jako nepřiměřená zátěž a faktor odrazující kandidovat, což by v řadě, zejména menších obcí, mohlo být příčinou nekonání voleb pro nedostatek kandidátů,“ uvádí se v důvodové zprávě. „Navíc lze předpokládat, že na místní úrovni je transparentnost vedení volební kampaně do jisté míry kontrolována v důsledku osobní znalosti kandidátů a jejich poměrů,“ vysvětluje výjimku důvodová zpráva.
S takovým odůvodněním nesouhlasí například ministerstvo průmyslu a obchodu, které v zásadní připomínce poukazuje na fakt, že rovněž Praha a další velká města jsou současně obcemi: „Předkladatel v důvodové zprávě odůvodňuje nezavedení pravidel transparentnosti volební kampaně do zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, tím, že převážná část kandidátů jsou nezávislí kandidáti, pro které by nastavená protikorupční opatření byla nepřiměřená a odrazující a mohla by být příčinou nedostatku kandidátů. Dle předkladatele lze navíc předpokládat, že na místní úrovni je transparentnost vedení volební kampaně kontrolována v důsledku osobní znalosti kandidátů a jejich poměrů. Toto konstatování může být odůvodněné v případě malých obcí, nikoli však v případě velkých měst či dokonce hlavního města Prahy, které je minimálně ve srovnatelné pozici s ostatními kraji, pro něž bude jednotná úprava v novele zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů,“ uvádí v připomínce ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle odpovědi předkladatele bude i Praha součástí technické novely zákona.
Také Úřad vlády v zásadní připomínce vyjádřil negativní postoj, co se týče Prahy: „Požadujeme vztáhnout novelu i na zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, podle nějž se řídí volby do zastupitelstev měst a obcí včetně hlavního města Prahy, které je zároveň krajem. Zmínka v důvodové zprávě, že by novela „působila jako nepřiměřená zátěž a faktor odrazující kandidovat“ v komunálních volbách, je nedostatečná. Jak vedení volebních kampaní, tak i jejich financování přitom není v obcích bezchybné. Malé obce lze vyjmout z působnosti zákona, např. podle velikosti jejich rozpočtu. Kupování hlasů, nečisté praktiky vedení kampaní, stěhování voličů a nejasní sponzoři se v tomto segmentu voleb vyskytují v nemalé míře,“ uvedl Úřad vlády.
Je nemožné zregulovat veškeré chování lidí
Podle důvodové zprávy si je ministerstvo vnitra situace vědomo, avšak zatím nenachází způsob, jak volební kampaň sešněrovat pravidly tak, aby nemohla být obcházena: „K diskusi je zavedení pravidel o transparentním financování volební kampaně v případě větších měst, či nepochybně u hlavního města Prahy, které je vedle obce i v postavení kraje. Hlavní otázky, které však v této souvislosti vyvstávají, spočívají v tom, jak se vypořádat s deliktní odpovědností u sdružení nezávislých kandidátů, resp. u sdružení nezávislých kandidátů a politických stran nebo politických hnutí, jestliže se jedná o subjekty, které nejsou ani fyzickou ani právnickou osobou. Z tohoto důvodu nemohou být ani účetní jednotkou a vést účetnictví, což pravidla financování volební kampaně vyžadují,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Podle důvodové zprávy ministerstva vnitra v případě, že by byla zavedena pravidla financování volební kampaně také pro volby do zastupitelstva hlavního města Prahy, nevztahovala by se zřejmě na volby do zastupitelstev jednotlivých městských částí. „V takovém případě však hrozí obcházení stanovených limitů na výdaje na volební kampaň způsobem, kdy by si kandidující subjekty zajistily volební kampaň prostřednictvím souběžně konaných voleb do zastupitelstev jednotlivých městských částí, která by nebyla žádným limitům podrobena, a obešly by tak limity financování pro volby do zastupitelstva hlavního města Prahy,“ popisuje budoucí dění ve volbách důvodová zpráva.
„Je přitom prakticky nemožné formulovat takové ustanovení, jež by takovému postupu mohlo zabránit, případně pak zajistit dohled jeho dodržování, zvláště vezme-li se v potaz možnost, že tatáž politická strana nebo politické hnutí může ve volbách do zastupitelstva hlavního města Prahy a ve volbách do zastupitelstev městských částí kandidovat v odlišném uskupení či pro jedny z těchto voleb samostatně a pro druhé např. v koalici,“ připouští důvodová zpráva marnou snahu zregulovat do posledního detailu lidské počínání.
-ire-