Potřeba zřídit speciální protikorupční nebo hospodářsky zaměřené státní zastupitelství je už vysloveně akutní, říká předseda ústavně-právního výboru Senátu Miroslav Antl (nestr. za ČSSD), sám mimochodem profesí bývalý prokurátor a státní zástupce. Také proto je podle něho dobře, že se Ministerstvu spravedlnosti podařilo odblokovat situaci kolem návrhu nového zákona o státním zastupitelství. Nejviditelnější změno má být vedle vytvoření speciálu zrušení Vrchních státních zastupitelství v Praze a v Olomouci.

Už jste návrh zákona, který v pondělí představil ministr spravedlnosti Robert Pelikán, měl možnost prostudovat?

Já se základními tezemi inkriminovaného návrhu určitě souhlasím a novému panu ministrovi spravedlnosti jsem už osobně poděkoval za jeho konstruktivní a vstřícný přístup, který je vítanou změnou oproti přístupu předchozích dvou ministryň.

Česká justice získala návrh zákona o státním zastupitelství a zveřejňuje ho v podobě, v jaké ho Ministerstvo spravedlnosti rozeslalo poslancům. V dalších dnech budeme postupně analyzovat jednotlivé části zákona a jeho srovnání s nynějším stavem a některými dřívějšími návrhy na změny. 

Návrh zákon o státním zastupitelství najdete zde.
Návrh změn souvisejících zákonů zde.

Co je podle vás nejdůležitější změnou, kterou návrh přináší?

Stručně řečeno je zcela nezbytné, až bych řekl akutní, vytvoření nového Speciálního státního zastupitelství za současného zrušení obou vrchních státních zastupietlství. Čtyřstupňový systém soustavy je myslím v naší republice nadbytečný. Pro politiky dlouhodobě proklamovaný boj s korupcí a s nejzávažnější finanční, hospodářskou a majetkovou kriminalitou je speiciál nepostradatelný.

Přípravu zákona provázely spory o postavení státních zástupců a jejich nezávislost. Vyřešil to ministerský návrh?

Mohlo by vás zajímat

Já jsem vždycky prosazoval co největší nezávislost státních zástupců na rozhodování a přání politiků, takže i v tomto návrh pana doktora Pelikána oceňuji. S posílením nezávislosti a pravomocí úředních osob, tady státních zástupců, je vždy zásadní i zvýšení jejich odpovědnosti, s čímž návrh rovněž počítá. Pro mne důležité je i to, že se na návrhu shodli s nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem.

Návrh byl ve sněmovně zatím přijat kladně. Už se ale začínají ozývat i hlasy, které některá jeho ustanovení problematizují. Asi největší spor bude o rušení vrchních stupňů bez souběžné reformy reformy soudního systému.

Je mi jasné, že legislativní proces nebude jednoduchý, doufám však, že se nakonec poslanci většinově shodnou a do návrhu nebudou příliš zasahovat. Je to samozřejmě věcí koaliční dohody a snad návrh podpoří i další poslanci, mezi nimiž za největšího odborníka pokládám exministra Pavla Blažka, jehož původní návrh zákona o státním zastupitelství se mi velice líbil. Za sebe, jako předsedu ústavně-právního výboru horní komory, ale i bývalého státního zástupce, slíbit, že dostane-li se návrh v této podobě k nám do Senátu, určitě jej podpořím. Myšlením a srdcem jsem stále státním zástupcem. A říkám to s tím, že vím, že větší nezávislost státních zástupců se určitě nebude mnohým politikům líbit.

Robert Malecký