Bez varování a bez konzultace s vodními dopravci ruší ministerstvo dopravy vedené ministrem Danem Ťokem (za ANO) odbor plavby a převádí ho pod odbor železniční. Činí tak přesto, že v souladu s právem EU zastává odbor plavby funkci námořního úřadu a je správním orgánem prvního stupně pro námořní plavbu a správním orgánem druhého stupně pro českou říční plavbu. Námořníkům pracujícím na zahraničních lodích potvrzuje do námořních knížek splnění kvalifikace. Rozhodnutí tak podle vodních dopravců ohrozí tisíce pracovních míst.
Ještě 2. února 2015 vydal odbor plavby ministerstva dopravy Informaci posádkám námořních lodí, v níž v roli Námořního úřadu ČR upozorňuje na změny ve vydávání průkazů způsobilosti členům námořních posádek a vystavování certifikátů pro jednotlivé profese v souladu s mezinárodní úmluvou.
Úřední Informace z webu ministerstva stažena není, avšak ministerstvo dopravy potvrdilo, že s odborem plavby nadále nepočítá. „Ministerstvo dopravy chystá novou organizační strukturu, ve které odbor plavby již není,“ potvrdil pro Českou justici mluvčí ministerstva Martin Novák.
V námořní plavbě pluje podle Českého plavebního a vodocestného sdružení pod českou vlajkou přibližně 300 námořních jachet. Kromě toho v současnosti odbor plavby odpovídá za státní zkoušky a certifikaci českých námořníků na námořních nákladních a osobních lodích. „Odbor plavby ve funkci námořního úřadu provádí státní zkoušky námořních důstojníků a vede námořní knížky. V případě právních sporů pak odbor plavby vystupuje jako prvoinstanční správní orgán,“ uvádí k tomu předseda Českého plavebního a vodocestného sdružení Pavel Jurášek.
Zpráva o rušení odboru plavby negativně zasáhla i vodní dopravce sdružené v Sekci vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy a Sdružení pražských plavidel. Všechny tři organizace zaslaly na ministerstvo dopravy protestní dopis. „V našem právním řádu nemáme zákon o vodní dopravě, ale zákon o vnitrozemské plavbě a zákon o námořní plavbě. V těchto zákonech je také v souladu s právem Evropské unie stanovena působnost plavebního úřadu a námořního úřadu. Nejedná se tedy pouze o stanovení nějakých zásad pro provozován vodní či námořní dopravy, ale o celý souhrn činností od rejstříků plavidel, odborných znalostí pro vůdce plavidla a jeho posádku, a to jak ve vnitrozemské plavbě, tak i v plavbě námořní, jakož i o odborných znalostí pro provozování vodní dopravy v České republice,“ píše ministerstvu Pavel Jurášek k činnostem, které z mezinárodních úmluv zastává rušený odbor plavby.
Ve vnitrozemské vodní dopravě je evidováno cca 80 osobních lodí a cca 35 převozních lodí a osobní vodní dopravu provozuje více jak 70 provozovatelů. Pokud jde o malá plavidla jak pro rekreaci tak sportovní využití jejich počet je, v případě, že nepodléhají evidenci, nespočitatelný. „Ve všech těchto případech odbor plavby vystupuje při řešení právních sporů jako druhý instanční správní orgán,“ upozorňuje Pavel Jurášek.
Podle vyjádření mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka budou dvě oddělení stávajícího odboru plavby včetně agendy odboru převedena pod Odbor dráhy, železniční a kombinované dopravy. Důvodem zrušení odboru plavby a jeho sloučení s dráhou je podle něho skutečnost, že odbor „měl málo zaměstnanců“. Podle informace České justice musí být odbor zrušen, protože nedosáhl počtu deseti zaměstnanců, neboť jich měl jen devět.
O vodních dopravcích má rozhodovat odbor konkurenční železnice
Za vědomou nebo nevědomou snahu zlikvidovat celý obor vodní dopravy v České republice označilo sloučení odboru plavby s odborem drah, železniční a kombinované dopravy Sdružení pražských plavidel. „V této souvislosti musíme další marginalizování plavby jako takové, vyjádřené touto ,organizační´ změnou, vnímat jako vědomou či nevědomou snahu lodní dopravu v České republice zcela zdevastovat,“ píší kapitáni plavby a členové představenstva Jan Hamza a Jan Melzer. V dopise upozorňují, že železnice, pod kterou má vodní doprava spadnout, je ve skutečnosti jejím hlavním konkurentem. „Lodní a železniční doprava jsou navíc přirozenými konkurenty, tento krok v úrovni rozhodování státní správy povede logicky k nadřazování železniční dopravy dopravě lodní, což znovu zdůrazňujeme, odporuje prezentované politice jak České republiky, tak Evropské unie,“ uvádí v dopisu ministerstvu Sdružení pražských plavidel.
Změna, která přichází náhle a bez konzultací se zaměstnavateli a provozovateli vodní dopravy podle Sdružení bezprostředně ohrožuje až tisíce pracovních míst.“Tato náhlá změna ohrožuje či přímo znemožňuje vydání plně kompetentních rozhodnutí státní správy v záležitostech, které nesnesou odkladu a tím bezprostředně ohrožuje stovky až tisíce pracovních míst. Na tuto skutečnost jsme byli upozorněni i dalšími kolegy z lodní dopravy a můžeme ji na příkladech dokladovat,“ varují kapitáni plavby Jan Hamza a Jan Melzer, kteří proto ministra žádají o vážnou diskusi.
Co je ve vodní dopravě záležitost, která nesnese odkladu, vysvětlil pro Českou justici člen předsednictva Sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy a jednatel nákladní vodní dopravy společnosti EVD sped. Lukáš Hradský: „Jde o certifikace a zákonem vyžadovaná potvrzení o splnění kvalifikačních podmínek pro zaměstnance v námořní dopravě, která uděluje právě odbor dopravy. Odbor jich vydával několik týdně,“ potvrzuje Lukáš Hradský obavy kapitánů plavby Jana Hamzy a Jana Melzera z ohrožení zaměstnanců námořní plavby.
Také Lukáš Hradský považuje jednání ministerstva dopravy pro plavbu za zničující. Poukazuje na to, že o plavbě bude rozhodovat konkurenční železnice i na absurdnost ministerského rozhodnutí: „Odbor kosmických technologií se neruší, a to přesto, že Česká republika nemá kosmickou loď,“ poukazuje Lukáš Hradský na existenci odboru ministerstva dopravy pod číslem 710 a s názvem Odbor kosmických aktivit a ITS, který je uveden v současném organizačním řádu ministerstva dopravy.
Irena Válová