Další z důsledků zavedení elektronické evidence tržeb: Řemeslná práce zdraží. Ilustrační foto archiv

Elektronické sledování tržeb zdraží řemeslnou práci a přesune lidi do šedé zóny

Práce řemeslníků zdraží, staří odejdou do důchodu a další začnou dělat bez živnostenského oprávnění. Daní se vybere méně. Zavádět elektronickou evidenci tržeb u řemeslníků je kontraproduktivní, upozorňuje generální sekretář Cechu malířů a lakýrníků ČR Pavel Žatečka. Podle něho poptávku po práci „bez papírů“ vyvolávají zákazníci svým nátlakem a jsou mezi nimi i soudci, státní úředníci, policisté i politici.

Přestože podle studie je nejvyšší podíl daňových úniků ve stavebnictví, ministerstvo financí opakovaně informuje, že elektronická evidence tržeb bude zavedena v hotelech a restauracích, za nimiž budou následovat maloobchod a velkoobchod. A – pak se uvidí, vyplývá i z posledních vyjádření ministerstva financí, které naznačuje zavedení výjimek tu pro kadeřnice, jindy pro řemeslníky. Podle generálního sekretáře Cechu malířů a lakýrníků Pavla Žatečky může být zavedení elektronického sledování tržeb řemeslníků státem on – line u řemeslníků odloženo dokonce až na neurčito.

Podle jeho slov dokonce i ministr financí Andrej Babiš na jednání řekl, že si systém u řemeslníků vůbec nedokáže představit: „Ta jednání probíhala hodně dlouho ještě před březnovou konferencí a on tam řekl, že je to blbost, že si do nedovede představit. Přistupoval k tomu rozumně, bude to odloženo až na neurčito,“ uvedl Pavel Žatečka pro Českou justici. „Teď už upřesnil, že se to bude týkat pevného prodejního místa s pokladnou,“ dodává Pavel Žatečka.

Stejně otevřeně pak Pavel Žatečka otevírá téma práce načerno, práce bez papírů, práce bez živnostenského listu, výdělky vedle sociálních dávek. „Řemeslníci nemají žádný zájem na utajování příjmů nebo vykonávání práce bez dokladu, když materiál musíme nakupovat s doklady. Je to tlak zákazníků, kteří práci bez papírů vyžadují. A jsou mezi nimi i policisté, soudci, úředníci i politici,“ opakuje pro Českou justici, co už veřejně říkal na konferenci o EET. „Když jim tuto službu řemeslník neposkytne, najdou si jiného,“ popisuje Pavel Žatečka.

Z jeho slov vyplývá, že EET by řemeslníky velmi poškodil – tak hodně rozhoduje o práci u zákazníků její cena, a proto je tak velká poptávka po práci bez účtenky nebo faktury. „Zákazník půjde jinam a je mu jedno, jestli dotyčný řemeslník třeba právě pobírá sociální dávky,“ říká Pavel Žatečka. Jde o cenu a zákazník se v hospodě domluví s Frantou, protože je bez papírů levnější. „Oni pracují bez oprávnění, berou zisk poctivým, kteří musí platit zdravotní a sociální pojištění za zaměstnance, ale na sebe už se jim nedostává peněz, zatímco řemeslník na černo pobírající dávky má nakonec ještě vyšší důchod,“ je situací pobouřen Pavel Žatečka.

Podle Pavla Žatečky zavedení EET povede k odchodu starých řemeslníků do předčasného důchodu. Jiní se přesunou ke svým kolegům do šedé zóny, odkud budou ještě více konkurovat řemeslníkům s on-line sledováním tržeb. Ti, co budou muset mít elektronickou evidenci tržeb on-line, budou muset zdražit. Zisk poctivých se dále sníží.

Ti dole pracují dvanáct hodin rukama a na technologie kašlou

Dalším důvodem je skutečnost, že podle Pavla Žatečky jde o skupinu lidí, které tzv. nové technologie nic neříkají, jsou pro ně nesrozumitelné, obtěžující. Někteří řemeslníci si nakoupili do zásoby tlačítkové telefony v obavě před jejich koncem. „Mezi sebou navzájem jsem přešli z e-mailů na informační systém prostřednictvím sms. Mnozí z nás dělají celé dny, mnohokrát dvanáct hodin denně a nemáme náladu hrabat se večer v bedně,“ říká Pavel Žatečka, kterému na březnové konferenci prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek vzkázal, že „kdo neumí zacházet s telefonem, ať nepodniká“.

Pavel Žatečka nyní naopak vzkazuje politikům, vysokým státním úředníkům a manažerům aby se někdy podívali mezi lidi. „Nikdy nebyli dole mezi lidmi. Každému na ministerstvu říkám, aby si půjčili dvě stě tisíc korun a zkusili žít v situaci, kdy musí platit za zaměstnance a právě nemají práci,“ říká Pavel Žatečka, podle kterého to ministr financí chápe a na jednání to řekl: „Řekl, že kdyby to bylo na něm, tak by živnostníkům ulevil,“ uvedl Pavel Žatečka..

Podle výsledků připomínkového řízené to tak zatím ale nevypadá. Například ministerstvo práce a sociálních věci chtělo v rámci připomínkového řízení podmínit výjimku z povinnosti hlásit elektronicky státu on-line tržby výškou ročních čistých příjmů a argumentovalo také neschopností některých lidí ovládat tento typ techniky i „Výjimky z povinnosti hlásit evidenci tržeb by bylo vhodnější jednoznačně stanovit např. výší ročních čistých příjmů (např. do 300 000 Kč). V případě poplatníků s nižšími příjmy je možné očekávat, že někteří z těchto poplatníků nevlastní nezbytná technická zařízení k navrhovanému způsobu evidence tržeb nebo taková zařízení neumí obsluhovat. Lze očekávat, že u těchto poplatníků administrativu vykonávají externí subjekty, což v případě nutnosti využívat tyto služby častěji bude poplatníkům navyšovat náklady, čímž mohou být znevýhodňováni i na trhu práce. Z tohoto důvodu by také bylo vhodnější pětidenní lhůtu stanovenou v § 16 pro evidenční povinnost ve zjednodušeném řízení prodloužit na minimálně měsíční lhůtu,“ napsalo ministerstvo práce a sociálních věcí

Ministerstvo financí námitce nevyhovělo: „Návrh zákona směřuje mj. k postihnutí skrytých resp. nevykazovaných tržeb, jejichž krácení je podle dostupných studií považováno samotnými podnikateli za velmi závažný problém. Proto stanovit hranici dle stávající úrovně vykazované tržby považujeme za nefunkční a kontraproduktivní. Stejně tak by prodloužení doby odesílání ve zjednodušeném režimu poskytovalo větší prostor pro manipulaci s daty o transakcích. Jakékoliv výjimky poskytují prostor pro obcházení povinnosti uložené zákonem např. dělením tržeb atp,“ uvedlo ministerstvo financí.

Ministerstvo financí o výjimkách stále jedná

Ministerstvo financí i v připomínkovém řízení nadále operuje Balkánem, který má za vzor: „S ohledem na zvolené chorvatské řešení evidence tržeb se v případě poplatníků s malým rozsahem tržeb předpokládá, že zvolí takové technické řešení, které bude nákladově odpovídat rozsahu přijímání tržeb. V Chorvatsku bylo na trhu pro nejmenší poplatníky k dispozici jednoduché softwarové řešení zdarma. Pro poplatníky fyzické osoby je uvažována sleva na dani, která bude způsobilá pokrýt vstupní náklady na pořízení technického zařízení pro nejmenší živnostníky,“ píše ministerstvo financí.

Podle ministerstva financí je stále cílem zavedení evidence tržeb v roce 2016. „V případě, že by však bylo ohroženo hladké zavedení systému na straně povinných subjektů i na straně státu, lze v průběhu legislativního procesu termín změnit, popř. umožnit dočasné vynětí některých subjektů prováděcím předpisem,“ uvádí v připomínkovém řízení ministerstvo financí. „Konkrétní specifikace jednotlivých tržeb, které mají být z režimu návrhu zákona vyloučeny, nebo mají podléhat zjednodušenému režimu, je stále předmětem jednání. Tržní segmenty, u kterých je jisté, že by neměly evidenci podléhat, byly doplněny do zákona – např. regulované subjekty, územní samosprávné celky, příspěvkové organizace apod.,“ uvádí ministerstvo financí, kdo zřejmě nebude muset hlásit státu tržbu elektronicky on-line.

Se systémem výjimek už v rozhovoru pro Českou justici vyjádřil zásadní nesouhlas prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého se prostřednictvím výjimek systém zvrhne ve frašku.

-ire-