Malé firmy už nemají sílu bránit se dalším legislativním zásahům proti jejich podnikání. Byrokracie je čím dál šílenější a vrhání se na skupiny obyvatel novými zákony za účelem vyrvat z lidí další peníze zvýšením jejich nákladů je smrtící. V souvislosti se zaváděním elektronické evidence tržeb on-line státem zhodnotil stav pro Českou justici jednatel brněnské taxislužby Taxi Impuls Miroslav Hancko. Potvrzuje tak dlouhodobý postoj některých politiků k živnostníkům a malým firmám. Ministerstvo financí dokonce zařadilo taxislužbu mezi potenciální podvodníky.

Miroslav Hancko provozuje taxislužbu Taxi Impuls dvaadvacet let, vždy chtěl podle svých slov hrát fair, nikdy nepřistupoval na protizákonné dohody nebo jednání.V Brně se podle něho velmi dobře ví, kdo je gauner a kdo solidní firma. Nyní se však ocitá na prohrávající straně, vyplývá z jeho vyjádření, které České justici poskytl přímo z vozu před brněnským magistrátem, kde mu oznámili, že po dvaadvaceti letech končí a jeho místo nahradí někdo jiný.

Tohoto člověka a s ním dalších osmnáct tisíc lidí zařadilo ministerstvo financí mezi potenciální podvodníky. Námitku ministerstva dopravy v probíhajícím připomínkovém řízení k zákonu o elektronickém sledování tržeb on-line státem, že taxislužba už má vlastní zákon o placení jízdného a o náležitostech dokladů vydaných tiskem taxametrem a že v důsledku elektronického sledování by s největší pravděpodobností museli podnikatelé v taxislužbě nechat provést zásah do taxametru, nové úřední ověření, což by představovala výdaj celkem cca 4 000 Kč, který by se týkal cca 10 tisíc vozidel, ministerstvo financí odmítlo.

Podle ministerstva financí je taxislužba „zcela jistě podezřelá z vysokého podílu podvodů a šedé ekonomiky“. „O odůvodněných výjimkách či umožnění zjednodušeného režimu lze uvažovat tam, kde tomu objektivně odpovídá povaha podnikatelské činnosti nebo prostředí, ve kterém je prováděna. Nicméně např. oblast taxislužby je zcela jistě jednou z těch oblastí, na které by měla být evidence tržeb zaměřena z důvodu podezření na vysoký podíl podvodů a šedé ekonomiky, a proto nenalézáme důvod pro její vynětí. Odhadované náklady nevybočují z rámce výdajů ostatních oborů potřebných na zavedení evidence,“ napsalo doslova ministerstvo financí.

Na otázku České justice, jaký je postoj k novému zákonu o sledování tržeb státem on-line, říká brněnský podnikatel a jeden z jednatelů Taxi Impuls Miroslav Hancko, že už nemá sílu se k tomu vyjadřovat. „Mně už nebaví o tom mluvit. Až to přijde a bude to platná legislativa, tak to budeme muset dodržovat a tečka,“ říká. Podle jeho dalších slov je státní byrokracie uvalovaná na podnikatele doslova šílená a malé skupiny taxikářů jsou snadnou kořistí. „My nemáme nástroj, kterým bychom se bránili,“ říká otevřeně.

Mohlo by vás zajímat

Podle dalších slov Miroslava Hancka jen rozumný politik a státník odolá nabídce jen tak „vytáhnout z podnikatelů navíc sedm miliard“, jakkoli ji Miroslav Hancka považuje za fantasmagorickou. Informaci o miliardách ležících doslova na ulici slyšel Miroslav Hancka od podporovatele hnutí ANO a osobně ministra Andreje Babiše na Moravě podnikatele Radima Jančury „Pan Jančura nám tady vykládal neskutečné věci,“ komentuje konstrukci Miroslav Hancko a pokládá otázku: „Kdo z politiků by tomu odolal, když mu někdo řekne, jak z určité skupiny lidí vytáhnout navíc sedm miliard, i když to není pravda?“

Podle jeho slov je to plácání nesmyslů a výsledek bude úbytek zakázek, kterých ubývá už nyní a zdražení. „Přežijí to jen největší firmy a gauneři,“ říká jednatel Taxi Impuls Miroslav Hancko. Technická realizace elektronického sledování on-line taxíků podle něho bude spočívat v tom, že každý taxikář si bude muset například kromě už existujících aplikací pro taxi koupit chytrý telefon spojený se satelitem. Což je další vytažení dalších peněz od určité skupiny lidí.

Brněnský názor v příkrém rozporu s pražským

Podle vyjádření ministerstva financí v připomínkovém řízení jsou vozidla taxislužby, pro účely zákona o elektronickém sledování tržeb státem pojímána jako provozovny.„Pojem ,provozovna´ je pojmem s obecným obsahem, který je totožný s jeho pojetím v zákoně č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku, a zákoně č. 90/2012 Sb., zákoně o obchodních korporacích. Zde se vychází z pojetí, které bylo obsahem zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, kde byla provozovna definována jako „prostor, v němž je uskutečňována určitá podnikatelská činnost“. V tomto by se toto pojetí v zásadě mělo krýt s pojetím provozovny obsaženým v zákoně č. 455/1991 Sb., živnostenském zákoně. Znamená to, že vozidlo taxislužby je též provozovnou pro účely zákona o evidenci tržeb stejně jako jiná hromadná doprava osob. V drážní dopravě je vždy třeba zhodnotit danou situaci – ne každé vozidlo provozovnou nutně musí být – například nákladní vagon uhlí provozovnou nebude,“ napsalo ministerstvo financí.

Zákonem bude stanovena povinnost uvést údaje o provozovně. Identifikace provozovny bude prostřednictvím pořadového čísla, které vygeneruje systém EET po registraci provozovny na „portálu EET“. Podrobnější specifikaci těchto údajů- tj. např. jak identifikovat vozidlo – zveřejní správce daně, vysvětluje k tomu ministerstvo financí.

„Nemůžeme se bránit, nemáme jak, je nás málo a jsme nejednotní,“ hodnotí jako bezvýchodnou situaci takřka dvaceti tisíc lidí z Brna pro Českou justici jednatel taxislužby Taxi Impuls Miroslav Hancko, který vzhledem k šílené byrokracii a nepřátelskému jednání města i státu uvažuje po dvaadvaceti letech o konci podnikání.

Důkazem o tom, že co se týče nejednotnosti postojů, má pravdu, jsou opačná slova zakladatele pražské taxislužby Liftago Martina Hausenblase. Na dotaz České justice, jaký je jeho názor na zavedení elektronické evidence tržeb taxikářů s odůvodněním ministerstva financí, že taxikáři mají vysokou míru podvodů, Martin Hausenblas odpověděl: „Souhlasím s tím, určitě je to jedna z cest, jak omezit podvody v taxislužbě,“ uvedl doslova.

-ire-