Lidé mají právo zablokovat si na internetu reklamu, alespoň v Německu. Po čtyřměsíčním projednávání o tom rozhodl soud ve svobodném městě Hamburk.
Soud v přístavním městě řešil spor mezi tamními vydavatelskými domy Zeit Online a Handelsblatt a společnosti Eyeo, která provozuje známou službu AdBlock Plus. Ta uživatelům umožňuje jednoduše zablokovat zobrazován í reklamy na webovýxch stránkách – mimochodem je zajímavé, jak prázdně najednou vypadají zpravodajské weby, když z nich zmizí reklama. Vydavatelům se nelíbilo, že si někdo může založit byznys na tom, že je připraví o příjmy. Oba vydavatele totiž živí výkonová reklama založená na počtu zobrazení jednotlivých bannerů. Eyeo jim reklamu blokuje a ještě na tom sám vydělává.
Podle soudu mají lidé právo na to, aby si ve svém prohlížeči reklamy blokovali. Vytvořil tak predecens, podle kterého by se mohl řešit i další podobné případy, soudí komentátor vlivného oborového webu Venture Beat. A pro vydavatele, kteří spoléhají na výkonovou reklamu bude hůř – Adblock Plus totiž není ani zdaleka jediným prostředkem pro boj s reklamou.
Zástupci Eyeo jsou s verdiktem pochopitelně spokojení a vzkazují ostatním vydavatelům, že by s Adblockem neměli bojovat, ale spolupracovat. Adblock Plus má svou bílou listinu, na které jsou výjimky, tedy stránky s neotravující reklamou. Tu tvůrci definují jako “neblikající, bez zvuku, bez vyskakování nebo zakrývání obsahu.”
“Na Adblocku Plus je kontroverzní především to, že si od firem nechá platit, aby jejich reklamy zůstaly na onom whitelistu,” soudí třeba komentátor českých CNews Lukáš Václavík.
Ačkoliv totiž společnost tvrdí, že si nikdo nemůže místo na whitelistu koupit, zadarmo není. Podle uniklých dokumentů se totiž u Eyeo platí za podporu. Už v únoru oznámil vlivný deník Financial Times, že nejmenovaná mediální společnost zaplatila ekvivalent 30 % příjmů ze zablokované inzerce za její “odblokování” a obvinění z vydírání bylo na světě. Navíc se ukázalo, že Eyeo platí i Google, Amazon nebo Microsoft.
Být na whitelistu se velkým firmám koneckonců vyplatí. Podobné služby jsou ohrožením 120miliardového sumárního online reklamy a je dobré je mít pod dohledem. Podle statistik Adobe a PageFair zájem o blokování internetové reklamy roste. Loni se zvýšil o 70 procent a globálně ho aktivně využívá kolem 144 milionů lidí.
Rozšíření do prohlížečů Chrome a Firefox si stáhlo už víc než 400 milionů lidí a momentálně má podle přibližně padesát milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Onřej Fér, Ekonomický deník