Bílý dům připravuje změněnou úpravu pravidel, podle kterých by se do budoucna mělo řídit nakládání s údaji o zákaznících a uživatelích získaných v prostředí informačních sítí. Společnosti by s lidmi měly komunikovat tak, aby věděli, co se s jejich daty vůbec děje.
Consumer Privacy Bill of Rights, jak se legislativnímu záměru končící adminstrativy demokratického prezidenta Baracka Obamy říká, vychází vstříc společenské objednávce. Podle nedávného průzkumu se totiž devět z deseti Američanů domnívá, že ztrácejí kontrolu nad daty, která především prostřednictvím internetu odesílají “do sítě.”
Záměrem nové normy je umožnit zákazníkům plný přístup do databáze údajů, které o nich společnosti na internetu shromažďují. Lidé by měli také mít možnost shromážděné údaje upravovat a co je asi nejvýznamnější novinkou, mazat je.
Consumer Privacy Bill of Rights na druhé straně zakládá pro společnosti významné povinnosti. Tou nejviditelnější je povinnost komunikovat se zákazníky a uživateli sítí tak, aby jejich obchodní podmínky byly jasně srozumitelné. Méně viditelná, ale z hlediska dopadu pravděpodobně důležitější, je povinná změna algoritmů, na jejichž základě marketingové společnosti vybírají data třeba pro cílené obchodní nabídky. Nadále už třeba nebude možné, aby byli z nabídky půjček vyřazování postižení lidé, u kterých společnosti plošně předpokládají nižší schopnost splácet.
Zajímavé je, že chystanou normu hlasitěji než opoziční republikáni kritizují sami Demokraté. Třeba výrazný senátor Ed Markey tvrdí, že nová norma ponechává v rukou marketingových agentur obrovskou moc.
“Je pouze řečeno, že by společnosti nakládající s osobními údaji měly nějakým způsobem upravit to, jak s nimi zacházejí,” citoval Markeyho list Wall Street Journal. “Potřebujeme robustní legislativu, která nám umožní tyto společnosti kontrolovat a nenechat je kličkovat mezi paragrafy, což jim jde na výbornou.”
S Markeym souhlasí i spotřebitelské organizace. Například John M. Simpson ze společnosti Consumer Watchdog přímo upozorňuje na skutečnost, že nový zákon obsahuje několik potenciálních kliček, kterých by marketingové společnosti mohly využít k obcházení ducha zákona za dodržení jeho litery.
Vcelku nepřekvapivě se proti novému zákonu vyslovily všechny velké technologické společnosti v čele s Microsoftem, Googlem, Applem a Facebookem. Ve společném stanovisku těchto jinak na kordy znesvářených firem se píše, že “legislativa na ochranu spotřebitelů ve Spojených státech je ve své stávající podobě dostatečně silná. Její změny povedou spíše než ke zlepšení postavení spotřebitelů k omezení komfortu, který jim stávající právní úprava umožňuje poskytovat.”
Ke kritikům se přidali také výrobci a distributoři zejména zdravotnických a fitness aplikací. Není divu – nikoliv nevýznamnou část jejich příjmů pochází z dat, která přes aplikace odchází k marketérům. Nezávislé testování v deseti zemích světa prokázala, že čtyřiašedesát procent fitness a zdravotnických aplikací nutí uživatele odesílat data k uložení a dalšímu zpracování.
Ondřej Fér