Odmítnutím a zákazem reagují slovenské televize na třicetivteřinový spot Aliance pro rodinu, jehož vysílání chtěla Aliance zaplatit v televizích v rámci kampaně k referendu o rodině. Na spotu oznamuje teta v dětském domově dětem, že si pro ně přišli noví rodiče. Do dveří pak vcházejí dva muži a chlapeček se zeptá: A kde je mama? Tento spot se odvážily odvysílat pouze internetové weby. Referendum o rodině se uskuteční za tři týdny, 7. února 2015.

Podle informací deníku Sme.sk chtěla Aliance pro rodinu umístit spot v televizi Markíza, tak jej však odmítla, aniž by ho viděla. Uvedl to mluvčí Aliance Anton Ohromník, který tvrdí, že mu to v dopise napsal ředitel Markízy, Rakušan Matthias Settele. Podle televize Markíza by se totiž vysílání spotů jen jedné názorové strany mohlo být považováno za stanovisko pro nebo proti referendu.

Naopak veřejnoprávní slovenská televize RTVS odmítnutí reklamy zdůvodňuje legislativou. Avšak slovenský zákon o referendu nijak kampaň a způsob propagace stanovisek jednotlivých stran v době před referendem neřeší, domnívá se pro změnu server postoy.sk. Podle informací tohoto serveru obdržela Aliance negativní stanovisko ohledně odvysílání spotu také od televize TV JOJ, která měla svoje rozhodnutí konzultovat dokonce s Radou pre vysielanie a retransmisiu, což je obdoba české Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Poté se k odmítavému stanovisku přidala i stanice TA3, a to přesto, že u ní Aliance inzerovat ani nechtěla. Server postoy.sk je jedním z těch, které se odvážily spot odvysílat na webové stránce.

Rozhodnutí slovenských televizí obratem rozebral a podrobil kritice slovenský publicista a spisovatel Pavol Ondráš. Podle něho ředitel Markízy Matthias Settele tvrdí, že odpůrci referenda nejsou tak organizovaní, aby dokázali zaplatit spoty, takže by Markíza vysílala názor jen jedné strany, což by diváci mohli pochopit jako oficiální názor televize. Tento postoj si ředitel nechal schválit vedením vlastníka, televize CME. „ Absurdnost důvodů, které představitelé televizí uvádí, je očividná. Chce snad pan Settele říci, že každá komerční reklama, kterou Markíza odvysílá, je oficiálním postojem této televize? A nebo odmítne odvysílat reklamu na Coca Colu, pokud si podobnou propagaci nezaplatí i Pepsi Cola?“ ptá se publicista Ondráš ve svém rozboru situace. Podobně jako Markíza argumentuje i TV JOJ.

K zákonu o propagaci názorů ve veřejnoprávní televizi před národním referendem pak Pavel Ondráš uvádí: „RTVS svoje rozhodnutí odůvodnila tím, že zákon jí vysílání reklamy před referendem neukládá, a dokonce jí zákon zakazuje vysílání politické reklamy a reklamy propagující náboženství nebo ateismus.“ Podle Ondráše RTVS hrubě zavádí, když tvrdí, že reklama občanské iniciativy Aliance pro rodině je politickou reklamou, neboť slovenská zákon o vysílání a transmisi, na který se RTVS odvolává, definuje politickou reklamu jako veřejné oznámení učiněné na podporu politické strany, hnutí nebo kandidáta. O podpoře účasti v referendu nebo o podpoře určitého způsobu hlasování v referendu není v zákoně jediné slovo, uvádí Pavol Ondráš a přidává příklad, kdy se televize jasně zachovaly v naprostém rozporu s tím, co nyní hlásají: Referendum o vstupu Slovenska do Evropské unie.

„Tehdy bylo téma integrace do EU nejprezentovanější téma v Markýze, STV a TA3, i když se kampaň, kterou organizovala vláda, nesla ve zmanipulovaném duchu a jednoznačně favorizovala účast a hlasování pro vstup. Ani jedna z televizí neměla problém propagační spoty vysílat. Nepadly argumenty o tom, že odpůrci vstupu do EU nejsou dostatečně zorganizovaní a financovaní. Ani nešlo o politickou reklamu,“ poukazuje spisovatel a publicista Pavol Ondráš ve článku na beo.sk.

Aliance pro rodinu stála na samém počátku myšlenky na referendum o rodině. Prezident Andrej Kiska vyhlásil referendum poté, co Aliance dokázala sebrat 408 tisíc podpisů pro konání referenda a slovenský Ústavní soud potvrdil tři otázky ze čtyř navrhovaných v souladu se slovenskou ústavou a s mezinárodními závazky Slovenska. O tomto procesu již dříve Česká justice informovala.

Slováci budou mít možnost v sobotu 7. února 2015 vyjádřit ve všelidovém hlasování svůj postoj k těmto otázkám:
1. Souhlasíte s tím, aby se manželstvím nemohlo nazývat žádné další spolužití osob, kromě svazku mezi jedním mužem a jednou ženou?
2. Souhlasíte s tím, aby párům nebo skupinám osob stejného pohlaví nebylo umožněno osvojení (adopce) dětí a jejich následná výchova?
3. Souhlasíte s tím, aby školy nemohly vyžadovat účast dětí na vyučování v oblasti sexuálního chování nebo euthanasie, pokud jejich rodiče nebo samy děti nesouhlasí s obsahem vyučování?

Referendum bude platné pouze při účasti více než 50% voličů. Minulý týden se strana Obyčejných lidí pokusila ve slovenském parlamentě snížit kvórum na 20%, avšak neuspěla.

Irena Válová