Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) reagovalo na rozhodnutí Nejvyššího soudu (NS) 21 Cdo 1440/2014-456 ze dne 29. 12. 2014, kterým NS zpochybnil dosavadní výpočet platů jak soudců, tak ostatních ústavních činitelů. Jak MPSV v materiálu pro vládu, který má Česká justice k dispozici, upozorňuje, platy se budou muset upravit zpětně jak v případě soudců, tak státních zástupců a právních zástupců v Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

MPSV se v materiálu, který reaguje na rozsudek NS ve věci žalobkyně, soudkyně okresního soudu Brno-venkov, pozastavuje nad argumentací NS.

„S argumentací Nejvyššího soudu, zejména s kategorickým odsudkem o tom, že vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů podle platového zákona ve sděleních Ministerstva práce a sociálních věcí, vycházející přísně z jazykového (gramatického) výkladu příslušné právní normy, nepředstavují jazykový výklad ustanovení § 3 odst. 3 platového zákona, ale že se jedná o výklad „účelový“, není možné zásadně souhlasit,“ konstatuje v materiálu MPSV. Důvodem k tomuto závěru MPSV je, že „Český statistický úřad zveřejňuje stejně nazvané údaje jak pro podnikatelskou, tak pro nepodnikatelskou sféru, rozlišené na „fyzické osoby“ a „přepočtené počty“ (dokonce ve shodné tabulce). Pojem „fyzické osoby“ proto nemůže identifikovat údaje vztahující se pouze k nepodnikatelské sféře. Stejně dobře je proto možné proti právnímu názoru Nejvyššího soudu namítnout, že jím zastávaný právní názor prezentovaný jako logický a systematický výklad je rovněž „účelový“, protože jeho výklad lze považovat za vybočení z interpretačních pravidel a faktickou změnu předmětu úpravy.“

MPSV jde však ve své kritice rozhodnutí NS ještě dál. „Lze jen poznamenat, že výklad právní normy, který se rozhodl zastávat Nejvyšší soud, je pro soudcovský stav výhodný. Jazykový (gramatický) výklad právní normy byl Nejvyšším soudem účelově posunut, přestože tabulka Českého statistického úřadu o „Průměrné měsíční mzdě – přepočtené počty“ se o fyzických osobách v nepodnikatelské sféře, jak to uvádí § 3 odst. 3 platového zákona, nezmiňuje. Navíc u přepočtených počtů jde o matematický přímo úměrný propočet ČSÚ, který nemá nic společného s realitou vyplacených platů (některé složky platu jsou poskytovány ojediněle, jiné za splnění určitého úkolu bez přímé vazby na odpracovanou dobu, výdělek není očištěn o nemocnost) a má význam pouze jako plánovací metoda“, kritizuje tvrdě rozhodnutí NS MPSV v materiálu, se kterým se má seznámit vláda.

Přestože MPSV s rozhodnutím NS zásadně nesouhlasí, konstatuje, že je nutné jej respektovat, neboť opačný přístup by znamenal pro stát škody, spojené s náklady na předpokládané soudní spory. Soudcům a státním zástupcům bude podle MPSV také nutné dorovnat platy za roky 2011-2014.

Tabulku pro výpočet platové základny soudců, státních zástupců a představitelů podle zákona pro rok 2015 naleznete zde. Tabulku pro výpočet platu za roky 2011- 2014 naleznete zde.

Svůj výpočet dodalo i ministerstvo spravedlnosti, čísla pro rok 2015 jsou následující. Celkově lze odhadnout rozdíl mezi schváleným rozpočtem ministerstva a potřebnými prostředky na zhruba 1, 678 miliardy korun, z toho na soudy připadá 1,252 miliardy a na státní zastupitelství 426 milionů korun.

-ek-