Letiště Václava Havla má zastaralý bezpečnostní systém, vláda by měla rozhodnout o investici 150 milionů korun na jeho modernizaci. Vyplývá to z materiálu, o kterém má ještě v lednu jednat kabinet Bohuslava Sobotky a Česká justice ho má k dispozici. Plnou třetinu požadované částky má spolknout pořízení systému na automatické rozpoznání obličejů a sledování pohybu osob po letišti.
Požadavek na nákup systému schválila před Vánoci Bezpečnostní rada státu. V současné době totiž na pražském letišti neexistuje systém, který by umožňoval automatickou detekci zájmových nebo hledaných osob. „Takové systémy nicméně existují a systém kamer umožňujících automatické rozpoznávání obličejů bývá v zahraničí široce užíván – například ve Velké Británii, a to jak na letištích, tak i v městských aglomeracích. V minulosti se již několikrát ukázaly záznamy z kamerového systému letiště klíčovými pro vyhodnocení bezpečnostní hrozby proti České republice, resp. dalších států,“ uvádí se v podkladech pro vládu. Nejde jen o samotný systém rozpoznání obličeje, ale o jeho propojení s databází zájmových nebo hledaných osob a o vyhodnocení jejich chování a pohybu v prostorách letiště.
Další bezpečnostní problém Letiště Václava Havla je v neexistenci centrálního pracoviště, které by sdružovalo výstupy z řady již existujících varovných systémů. Jde například o CCTV – kamerový systém, EKV – elektronická kontrola vstupu, EZS – elektronický zabezpečovací systém, EPS – elektronický požární systém, RADAR – radarové zařízení a GIS – geografický informační systém. Ty by měly být svedeny do jediného prostředí.
Celkově je bezpečnostní systém na Letišti Václava Havla označen jako naprosto nevyhovující. „Současný systém zajištění bezpečnosti cestujících a ochrany majetku na letišti se stává, z pohledu nových trendů a hrozeb mezinárodního terorismu, zastaralým a nedostatečným. Logicky se tak zvyšují rizika případného útoku,“ varuje zpráva.
Systém by měl být po schválení vládou začít budován prakticky okamžitě, tedy v první polovině roku 2015 a dokončen do konce roku následujícího.
Celkové náklady jsou vyčísleny na 154 milionů korun bez DPH. Letiště tuto částku doplní o vlastní prostředky ve výši 80 milionů korun. Dále je každoročně potřeba počítat s provozními náklady, které mají činit kolem 20 milionů korun. Na zmíněné částce by se měly podílet ministerstvo vnitra (98 milionů korun), ministerstvo financí (7 milionů korun) a Bezpečnostní informační služba (50 milionů Kč). Její mluvčí Jan Šubert České justici řekl, že BIS každé podobné opatření vítá. „Podporujeme každé opatření správce letiště, které povede k eliminaci rizik spojených s hrozbou mezinárodního terorismu,“ uvedl Šubert.
V další fázi by měla podobnou modernizací projít i další letiště s mezinárodním provozem, tedy Brno, Karlovy Vary, Pardubice a Ostrava-Mošnov.
Robert Malecký