Občanům EU žijícím v České republice je podle ombudsmany Anny Šabatové v rozporu se Smlouvou o fungování EU upíráno volební právo ve volbách do obecních a krajských zastupitelstev. Ochránkyně práv se proto obrátila na ministra vnitra s doporučením novelizovat zákon o volbách do zastupitelstev. Ombudsmanka bude podle svých slov usilovat o možnost změnit pravidla účasti občanů EU již pro letošní komunální volby. Ministerstvo považuje změnu podmínek voleb ve chvíli, kdy byly volby vyhlášeny za ohrožení voleb. Na trvalého pobytu cizinců a tím na vztahu k obci jako podmínky volebního práva cizinců v komunálních volbách trvá.
Zatímco pro účast ve volbách do Evropského parlamentu Česká republika určila podmínku přihlášení k trvalému nebo přechodnému pobytu po dobu nejméně 45 dní, v případě komunálních voleb nejsou evropské předpisy respektovány a občanům EU je volební právo upíráno, je přesvědčena veřejná ochránkyně práv. „Vzhledem k tomu, že primární evropské právo lze v tomto případě aplikovat přímo, tj. i předtím, než proběhne legislativní proces změny zákonů, chce ochránkyně jednat s ministrem o možnosti změnit pravidla účasti občanů EU již pro letošní komunální volby např. metodickým dodatkem,“ navrhuje Anna Šabatová.
„Je pravdou, že české zákony neumožňují výkon volebního práva v rámci komunálních voleb občanům jiných členských zemí EU s přechodným pobytem, což je jedním z bodů kritiky paní ombudsmanky. My jsme však toho názoru, že právní úprava je v tomto směru dostatečná a plně odpovídající evropské legislativě, neboť stanoví stejné podmínky pro občany České republiky i občany jiných členských států EU. Obě skupiny mohou volit a být voleny do obecních zastupitelstev za předpokladu, že mají v České republice trvalý pobyt a dosáhli určité zákonem dané věkové hranice,“ uvedl pro Českou justici Břetislav Oliva z tiskového odboru ministerstva. Navíc měnit podmínky volebního práva v již vyhlášených volbách je podle jeho vyjádření nereálné.
„Měnit podmínky aktivního a pasivního volebního práva v již vyhlášených volbách do zastupitelstev obcí, kdy řada kandidátních listin již byla registračnímu úřadu podána, by vážně ohrozilo již probíhající volební proces. Současně ani právní úprava seznamů voličů tak, aby v ní byli zařazeni i občané členských států EU s přechodným pobytem, není reálná,“ uvedl pro Českou justici.
Podmínkou v případě komunálních voleb není délka pobytu na území, ale získání povolení k trvalému pobytu. Účast v komunálních volbách je umožněna jen občanům, kteří jsou v den voleb v příslušné obci přihlášeni k trvalému pobytu. Tím se v případě občanů ČR myslí pouhý „evidenční“ trvalý pobyt podle zákona o evidenci obyvatel. Pro cizince je však trvalým pobytem povolení k pobytu na území České republiky, které lze získat až zpravidla po pět letech nepřetržitého pobytu na území ČR.
Právní úprava voleb do zastupitelstev obcí je dle našeho názoru v souladu s právem Evropské unie. Podle Smlouvy o fungování Evropské unie mají občané Unie právo volit a být voleni ve volbách do Evropského parlamentu a v obecních volbách v členském státě, v němž mají bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu, což naše zákony umožňují.
Navíc podle nás nelze porovnávat volby do zastupitelstev obcí, které mají vliv na dění v konkrétní obci, s volbami do Evropského parlamentu. Při volbách do Evropského parlamentu podmínka trvalého pobytu v obci, tj. vztah k určitému regionu nehraje takovou roli.
Na dotaz, zda v případě změny podmínek volebního práva cizinců v komunálních volbách by nebylo třeba měnit ústavu, sdělilo ministerstvo, že takové politické rozhodnutí by museli učinit politici prostřednictvím zákona.
„Obecně Listina základních práv a svobod, která je součástí našeho ústavního pořádku,volební právo chrání jako základní politické právo pouze ve vztahu ke státním občanům ČR. Z této ochrany však neplyne, že by volební právo do obecních či krajských zastupitelstev nemohlo být přiznáno zákonem i jiným skupinám obyvatel (na rozdíl třeba od volebního práva do obou komor Parlamentu). Volební právo cizinců však není chráněno jako základní politické právo. Je proto věcí zákonodárců, zda bude cizincům volební právo v obecních a krajských volbách poskytnuto, případně v jakém rozsahu,“ uvedlo ministerstvo vnitra k ústavní souvislosti případného rozšíření volebního práva cizinců.
Smlouva o fungování Evropské unie stanovuje, že občané EU mají právo volit a být voleni ve volbách do Evropského parlamentu a v obecních volbách v členském státě, v němž mají bydliště, a to za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu. Bydlištěm se přitom rozumí členský stát, v němž občan EU žije, ale není jeho státním příslušníkem. Po jak dlouhou dobu má být členský stát jeho bydlištěm, aby se na něj volební právo vztahovalo, předpisy EU nestanovují a nechávají takovou podmínku na jednotlivých členských státech, ovšem při respektování zásady nediskriminace. Jestliže občan EU splňuje volební podmínky stanovené členským státem, v němž má bydliště, má podle Smlouvy o fungování EU a dalších evropských směrnic právo volit a být volen v obecních volbách.
Irena Válová