Ministerstvo pro místní rozvoj si z antimonopolního úřadu udělalo kontrolní orgán evropských dotací, aniž by to mělo jakoukoli oporu v zákonech. Přededa ÚOHS Petr Rafaj to označuje za alibismus, který úřad zbytečně zatěžuje. V šedesáti procentech naší práce se nimráme ve věcech, které nám nepřísluší, říká v rozhovoru pro Českou justici.

Navrhujete zásadní změny zákona o veřejných zakázkách, týkající se například nevratných kaucí a podobně. Proč?

Je to změna, kterou jsme připravili na ÚOHS a kterou chceme eliminovat negativní vlivy zvnějšku na projednávání lhůt na úřadě. je to sice hodně razantní, ale potřebné a můj názor je, že bychom měli být ještě razantnější.

Firmy, které se na antimonopolní úřad obracejí, často k natahování lhůt a konkurenčnímu boji zneužívají správní řád. To chcete změnit?

Správní řád je jednou z právních norem, které úřad musí při svém rozhodování využívat, ale my stojíme jinde, než stojí správní úřady. Krajský soud v několika svých rozhodnutích řekl, že chce po úřadu, aby věc vyšetřil, rozhodl, doplnil důkazy a řádně odůvodnil. A to už je něco jiného, než k čemu je určen správní řád. Po nás se chce lidově řečeno policejní a soudní činnost v jednom a krajský soud je pro nás víceméně odvolacím soudem k našim rozhodnutím, které k těm soudním nemají daleko. Velmi nám to komplikuje život. Kdyby se policie musela takto pohybovat v rámci správního řádu v trestním řízení, tak by rovněž měla velký problém vůbec ukončit šetření.

Mohlo by vás zajímat

Je na změnách u zainteresovaných stran a v politice shoda?

Ten věc záměr by měl plus mínus projít. Všichni mluví o nutnosti zrychlit rozhodování úřadu, a toto je cesta. Aniž by za to ovšem úřad mohl – jsme terčem konkurenčního boje. Řada návrhů je ve vypalovačském módu – já podám návrh, vy mi dejte možnost pracovat a já ho stáhnu. A pak samozřejmě evropské fondy, které nám tvoří většinu podnětů a úřad zahlcují.

To je ovšem ze strany ministerstva pro místní rozvoj alibistická hra…

Je to tak a tvrdím to už dlouho. Řekl jsem to každému ministrovi, se kterým jsem jednal, teď i paní ministryni Jourové. Obrovské množství podnětů je podávaných úplně zbytečně. My nejsme součástí kontrolního systému evropských fondů, tudíž jakákoli rozhodnutí v případě podnětů po ukončení soutěže jsou zbytečná. Naše rozhodnutí není relevatntní. My sice nějak rozhodneme, ale kontrolní orgány evropských fondů se stejně rozhodují samy, a často odlišně. A je to v pořádku, metodika je úplně odlišná.

Platí, že byste chtěli stihnout platnost změn od roku 2015?

Bude to třeba rozdělit. První půjde novela, k tomu je zpracován věcný záměr, a tu bychom rádi uvedli do života co nejrychleji. Týkat by se měla té nejproblematičtější části, která všechny bolí, a to jsou vícepráce. Tam je třeba rychle změnit zákon tak, aby se soutěže zbytečně nezdržovaly. Ministerstvo pro místní rozvoj zároveň už zahájilo práce na úplně novém zákonu, který vychází z nové směrnice Evropské unie, a tam už bychom rádi zapracovali i ty ostatní změny, týkající se kaucí, správních poplatků a podobně. Půjde o dva různé běhy.
My jsme uvažovali o tom, že pro obce, na ta nejjednoduší řízení, vytvoříme určitou kuchařku, návod, jak postupovat, aby nemohlo dojít k chybě. Ale musíme mít nejdřív jistotu stálého právního rámce, aby se legislativa neměnila dřív, než něco podobného stihneme vydat. A to by měl zajistit právě nový zákon o veřejných zakázkách.

Robert Malecký