Úřad pro ochranu hospodářské soutěže chce omezit možnosti zdržování a zneužívání stížností na veřejné zakázky. Do nového zákona o veřejných zakázkách navrhuje vpravit sadu opatření, které mají řízení před ÚOHS zrychlit a některé šikanózní jednání firem úplně znemožnit.

Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje účastníci řízení často zneužívají širokých práv zakotvených ve správním řádu. „Domáhají se přezkumu, aniž by podali návrh, čímž obcházejí povinnost složit kauci dle zákona o veřejných zakázkách. Podávají řadu šikánózních a obstrukčních podání, jimiž dochází k maření účelu zadávacího řízení, protahování správního řízení za účelem konkurenčního boje,“ píše se v podkladech ÚOHS pro změnu zákona, které má Česká justice k dispozici.

Praxe, kdy stížnost neskončí rozhodnutím antimonopolního úřadu, například proto, že ji uchazeč vzal zpět a úřad mu vrátil kauci v plné výši, tvoří až polovinu všech řízení. Podle Rafaje to úředníky neúměrně zatěžuje a prodlužuje řízení.

Právě kaucí by se měla týkat jedna z podstatných změn. V případech, kdy se firmy na úřad obracejí zbytečně, už by neměly být vratné v plné výši. Nově by se zčásti staly příjmem státního rozpočtu a ve snížené výši by se navrhovateli vracely v případech zpětvzetí návrhu a zastavení řízení z důvodu podání neúplného nebo vadného návrhu. ÚOHS navrhuje v takových případech kauci vracet sníženou o 20 až 50 procent, podle závažnosti případu. Změnit by se měla i výše kaucí, z dosavadního maxima 2 miliony korun například na 10 milionů.

Mezi návrhy je i jednoduché, byť úřad přiznává, že přísné pravidlo, že uchazeč o veřejnou zakázku bude smět podat buď nabídku, nebo námitku proti zadávacím podmínkám. „V současné době totiž podává uchazeč nabídku a současně s tím námitku, že zadávací podmínky jsou nastaveny natolik vadně, že nemohl podat nabídku, ovšem přitom tak činí,“ tvrdí antimonopolní úřad.

Mohlo by vás zajímat

Dále by měl být vyřešen problém, kdy nelze v zákonné lhůtě rozhodnout o vydání předběžného opatření, neboť ÚOHS nemá pro své rozhodnutí dostatek podkladů. To se často děje tehdy, kdy účastník řízení nespolupracuje. Úřad pro případy obstrukcí navrhuje  stanovit pořádkovou pokutu v citelné výši.

Nepodání kompletního návrhu se všemi náležitostmi, jako je zdůvodnění, petit, doklad o složení kauce a podobně, by nově melo být neodstranitelnou vadou, která bude mít za následek zastavení řízení. Úřad by už k doplnění podání nevyzýval.

Další podstatnou změnou je návrh, aby hranice, na základě které by došlo k omezení práva podat návrh a zpochybňovat úkony zadavatele, byla dána finančním limitem pro podlimitní veřejné zakázky. U zakázek na stavební práce by měl být přezkum dokonce umožněn až od určitého limitu.

Zrychle by měl být přezkum u zjednodušeného podlimitního řízení. Jak píše antimonopolní úřad, tento typ řízení patří k jednodušším, proto by s ním jako takovým mělo být i při přezkumu nakládáno. „Mělo by dojít ke zkrácení lhůt pro podání námitek a návrhu na přezkum ze strany ÚOHS a zrušení práva podat rozklad,“ navrhuje antimonopolní úřad. Podání rozkladu obecně by mělo být zpoplatněno správním poplatkem v minimální výši 5 tisíc korun.

Předseda antimonoplního úřadu doufá, že změny by mělo být možné do zákona zakotvit už od roku 2015. Proti tomu stojí záměr ministerstva pro místní rozvoj, které práce na novém zákonu o veřejných zakázkách plánuje dokončit až koncem letošního roku.

Robert Malecký