O podobě nového zákona o státním zastupitelství je nejspíš rozhodnuto. Hlavním motorem při prosazení nové úpravy ve sněmovně bude ministerstvo spravedlnosti. I přes panující shodu se ale můžeme dočkat i velkých překvapení.
Příklad z blízké budoucnosti. Až za několik let politické strany zjistí, že boj proti korupci už tolik netáhne a za hlavní celospolečenský neřád označí dejme tomu nelegální migraci nebo krádeže aut, citelně se to dotkne i státních zástupců z 6. odborů Vrchních státních zastupitelství v Praze a Olomouci, které by měly tvořit základ uvažovaných protikorupčních speciálů. Buď se budou muset s prestižním místem na VSZ rozloučit, nebo se rychle přeškolit na jinou, společensky důležitou a svrchu určenou problematiku – třeba právě na boj proti nelegální migraci.
Ač to zní zvláštně a kontury takového modelu jsou zatím velmi nejasné, právě taková je představa ministryně spravedlnosti Heleny Válkové (ANO) o tom, jak by měly být útvary v zákoně zakotvené. Tedy jako speciály, které ovšem budou kdykoli použitelné na cokoli. Je v tom i další vnitřní rozpor: Proti skutečné specializaci útvarů hovoří i to, že chce Válková významně rozšířit seznam trestných činů, které mají v budoucnu vyšetřovat.
„Paní ministryně zastává názor, že by měl mít širší kompetence, než byly v návrhu dosud vymezeny. Kromě rozšíření okruhu trestných činů, jež by útvar řešil, by chtěla zvážit i zkušenosti ze zahraničí, kde mají tyto speciální útvary tzv. ad hoc, tedy k aktuální závažné trestné činnosti,“ uvedl na dotaz České justice mluvčí Ministerstva spravedlnosti Jiří Hovorka.
Sama ministryně Válková před pár dny svou představu rozvedla v rozhovoru pro Deník. „Jako nenapravitelná optimistka doufám, že za pět let už nebudeme mít takové problémy s korupcí, ale třeba budeme potřebovat jinak odborně složený speciál. Může se stát, že tu bude kriminalita související s vysokou nelegální migrací. Preferuji tedy, aby v zákoně byla zakotvena možnost vytvořit takový úřad například na dobu tří až pěti let. Poté, co by se kriminalitu určitého typu podařilo eliminovat, původní útvar by mohl být nahrazen jiným,“ uvedla Válková.
Právě tuto okolnost, tedy nutnou obměnu státních zástupců ve specializovaných útvarech, vnímá jako problematickou náměstek krajského státního zástupce v Českých Budějovicích Barnabáš Liška. „Je velice nesnadné, ba přímo nemožné, přesouvat státního zástupce z místa na místo bez jeho souhlasu. Při zřizování nového specializovaného pracoviště bude dejme tomu motivačně působit právě ona specializace, dále předpokládané nadstandardní vybavení, možnost profesionálního růstu a podobně, takže problémy zřejmě nenastanou. Nepochybně však vzniknou s ukončením činnosti pracoviště, což by mohlo vyústit v nežádoucí hypertrofii příslušného stupně státního zastupitelství. Tyto okolnosti, mezi jinými, je zapotřebí zvažovat,“ uvedl pro Českou justici Liška.
Ze soustavy státních zastupitelství zní jednotné ticho
Jenže jak se zdá, zvažování různých alternativ představitele státního zastupitelství příliš nezaměstnává. Česká justice se pokusila s představami ministryně Válkové konfrontovat vedoucí státní zástupce – počínaje nejvyšším žalobcem Pavlem Zemanem přes šéfy obou vrchních zastupitelství Lenku Bradáčovou a Ivo Ištvana až po vedoucí státní zástupce v krajích a na okresech. Nikdo ale nechce změny prezentované ministerstvem spravedlnosti komentovat.
Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman dává před veřejnou debatou přednost jednání s ministryní spravedlnosti. Podobně se vyjádřili také Bradáčová s Ištvanem. Právě na Lenku Bradáčovou jako spojence Válková při přípravě zákona sází. „V březnu k tomu chci po dohodě s vrchní státní zástupkyní Lenkou Bradáčovou udělat krátký odborný seminář a pak se dohodneme na optimální variantě. Specializace je nutná, ale podle mě by byla užitečná i určitá pružnost, abychom nezabetonovali zaměření útvaru navěky,“ uvedla Válková.
Podle plánu legislativních prací by návrh nového zákona o státním zastupitelství měli poslanci obdržet v září tohoto roku.
Robert Malecký