S citací rozsudku Evropského soudu pro lidská práva navrhl německý ministr vnitra Thomas de Maizière (CSU) zákaz zahalování se do burky a nikábu na veřejných místech. Kdo zakazuje burku, musí zakázat, aby se lidé převlékali za Mikuláše, zesměšnil de Maizièra i osoby v burkách ministr za SPD.Všichni se však shodují: nemá to nic společného s islámem ani s bezpečností.
Od dvanáctého srpna, kdy do tisku unikl katalog bezpečnostních opatření německé vlády v souvislosti s množstvím přistěhovalců a azylantů z Asie a Afriky, neuplynul jediný den, kdy by v Německu nebyla vedena bitva právní, kulturní, psychiatrická a politická o zákaz nošení burek a nikábů.
V rámci Berlínské deklarace, která je výsledkem jednání všech zemských ministrů vnitra za CSU v noci ze čtvrtka 18. srpna na pátek 19. srpna, byl návrh definitivně předložen poté, co skupina ministrů o návrhu hlasovala v tajném hlasování.
Podle prohlášení ministra vnitra Thomase de Maizièra je cílem legislativní cestou zajistit, aby lidé museli ukázat obličej všude tam, „kde je to nezbytné pro spolužití ve společnosti“. Konkrétně by mělo být zakrývání obličeje zakázáno při řízení auta, při jednání na úřadech, ve školách a na univerzitách, při práci ve veřejných službách a u soudů.
Formulaci o spolužití obsahuje rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, který rozhodl, že zákaz nošení burky není v rozporu s Úmluvou o lidských právech a základních svobodách. ESLP v případu stížnosti muslimky proti Francii a uvedl, že dodržení společenských norem je podmínka pro spolužití: „Soud akceptoval, že bariéra vytvořená veřejně proti ostatním na obličeji nikábovým závojem může podkopávat společné žití, přičemž vzal v úvahu námitku francouzského státu, že obličej hraje zvláštní roli v sociální interakci,“ uvedl Soud, který seznal, že bariéra vytvořená na obličeji jeho zahalením na veřejnosti je narušením práva ostatních „žít v prostoru socializace, který učinil společné žití snazším“.
Merkelová: osoby v burkách nemají šanci k integraci
Podle některých německých ústavních právníků zřejmě nebude možné nastolit všeobecný zákaz burek a nikábů kvůli rozhodnutí německého Ústavního soudu z roku 2014, ve kterém má být řečeno, že „Neexistuje žádné právo být ve chráněn proti náboženskému vlivu v sociálním prostředí.“ Tisk doplňuje, že tento rozsudek vznikl po výše citovaném nadřízeném rozsudku ESLP a je vysvětlován tak, že Francie má přímo v Ústavě zakotveno, že je sekulární republika na rozdíl od Německa.
K zákazu se vyjádřila i kancléřka Angela Merkelová, která je proti, ale současně zastává názor, že kostýmované ženy v burkách nemají šanci integrovat se do společnosti: „Podle mě plně zahalená žena má jen malou šanci integrovat se v Německu,“ uvedla Merkelová. Tento názor potvrdili v následné debatě němečtí psychiatři, podle kterých je takřka nemožný společenský kontakt bez očí a použití obličejové mimiky. A takto se vyjádřili muslimové v anketě na ulici: „Zakázat, vždyť pod tím může být chlap!“ Naopak organizace Turků v Německu vydala protestní prohlášení, ve kterém se ministra vnitra ptá, zda si nevšiml, že ve Francii jsou atentáty navzdory pět let trvajícímu zákazu burky.
Výbuch hlouposti v neněmeckém Německu
Kritikou a zesměšněním přispěl do debaty ministr vnitra Severního Westfálska Ralf Jäger (SPD), podle kterého jde o populismus před volbami a opatření nemá nic společného s bezpečností: „Kdo zakazuje burky, musí také zakázat, aby se lidé převlékali za Mikuláše,“ uvedl přirovnání osob v burkách doslova. Následovala absurdita, totiž debata o burce jako o symbolu zla a o Mikuláši jako o symbolu dobra.
Do debaty, zda burka ano nebo ne, se zapojilo množství liberálních novinářů a komentátorů, z jejich protestů proti zákazu burek a nikábů lez usoudit, jak vypadá Německo: Denně potkávám na hlavních třídách Berlína mnoho zahalených žen, uvedl svůj komentář Berliner Zeitung. Strohou reportáž o tom, že v některých bývalých německých městech dnes plných zahalených žen a arabských nápisů už není Německo, pak publikoval veřejnoprávní Deutsche Welle.
Burka je vynález beduínů proti písku
Mezi vším tímto myšlenkovým brakem, který v debatě o burkách povětšině vyprodukovali Němci, se však také objevila vzdělanost, střízlivý rozum i právní vědomí. Tyto hodnoty přišly pro některé překvapivě – od muslimů.
Například bývalá ministryně pro integraci Bilkay Öneyová upozornila, že korán nepřikazuje jako povinný oděv burku a že zahalování těla a obličeje do hábitů je vynález beduínů vzniklý v pouštích, kde měl takový oděv primitivní kmeny chránit proti písečným bouřím. „My žijeme v jiných zeměpisných šířkách, kde neexistují písečné bouře, tak by mě zajímalo, proč někdo nosí burku?“ vznesla řečnickou otázku s tím, že od tohoto oděvu se musí ženy samy emancipovat, ale žádný zákaz tomu nepomůže, byť ona sama by si přála vyhnat burky z ulic. Poté bývalá ministryně rovněž upozornila, že podobný zákaz už existuje – je to zákaz zahalování se kapucemi na demonstracích a veřejných shromážděních, přičemž odmítla souvislost s náboženstvím.
Burka není náboženství, ale nařízení Al Kajdy
Bilkay Öneyová podle svých slov chápe, proč je mnoho lidí při pohledu na burku zneklidněno: „Samozřejmě nevíte, kdo je pod ní. Kromě toho je komunikace s nositelem obtížnější. Pro mnohé je to děsivé proto, že burka představuje středověké hodnoty. Podle našich západních ideálů humanismu a osvícenství je jen těžko pochopit, proč nosit burku,“ řekla v rozhovoru pro Die Welt.
V několika dalších analýzách pak zaznělo, že nošení burky ve skutečnosti nařizují jen teroristické organizace, například burku zavedla v Al-Kajda v Afghanistánu. Burka není náboženské vyznání. Burka je potlačení, což je vysoce kontroverzní i v islámu, upozornil jiný rozbor novináře.
Šátek je civilizační vymezení
Ještě ostřeji proti zahalování se burek vystoupil německý muslimský vědec profesor Bassam Tibi, který hovořil o burkách i o šátcích jako náboženských symbolech. Pro deník Bild rovnou prohlásil, že zákaz zahalování v Německu je správný. Co němečtí politici vědí o islámu? Zastánci šátků a burky tvrdí, že jde o požadavek šaríe – islámského božího zákona. „Jako expert na právo šaría vím, že toto právo je v rozporu s Ústavou! Konečně, šaría odmítá rovnost mužů a žen, odmítá rovnost náboženství proto, že islám je jediné pravé náboženství. Je to přesný opak Ústavy,“ řekl profesor Bassam Tibi.
Zákaz burky je moudrý a pomáhá imigrantům
Poté citoval svého tureckého kolegu z univerzity v Istanbulu Nilüfer Goleho, který píše:
„Není většího symbolu, než šátek na hlavě, který vyjadřuje, že Evropa a islám k sobě navzájem nepatří… Šátek je civilizačním vymezení,“ cituje německý muslimský profesor a k tureckému kolegovi dodává: „Má pravdu!“
Můj závěr je: Podporuji evropské muslimské zastánce otevřeného islámu a zákazu burky s argumentem, že toto opatření není v rozporu s respektováním otevřeného, demokratického islámu. Naopak: Zákaz burky by byl moudrým politickým opatřením proti vyloučení v paralelních společnostech a pro integraci ve smyslu zahrnutí muslimských imigrantů do společnosti i pro bezpečnost Spolkové republiky Německo, uzavírá Bassam Tabi, který se s tímto názorem shoduje s názorem soudců Evropského soudu pro lidská práva.
Irena Válová